Första maj 2008

FRIHET KRÄVER RÄTTVISA

Med FN- och Sveriges fana i spetsen samt Musikskolans orkester Blåsningen startade vi vårt första majtåg vid Gymnasiebyn, kvarteret Lärkans gårdsplan. Marschen gick mot Stadshuset sedan längs Storgatan fram till Kungsgatan där vi svängde upp på Gammelstadsvägen och slutligen fram till Landstingshuset.

Råneskolans elever serverade fika vid framkomsten i foajén där Unga Örnar hade fiskdamm och andra aktiviteter för barnen.

Linnea Lindberg ombudsman för SSU var konferencier under mötet och höll ihop programmet på ett strålande sätt.

LO-Fackens Luleå ordförande Maria Andersson Nordström inledde mötet:

”Att vara många gör skillnad!
Fackets styrka bygger på oss medlemmar, det är vi som är facket! På arbetarrörelsens dag den 1 maj demonstrerar vi vår kollektiva styrka, visar vår vilja och känner gemenskap.

Varje människa föds unik – men fri och okränkbar.
Alla människor är olika – men lika mycket värda.
Ingen människa har någonsin rätten att trampa på någon annan.

Till försvar för människan har vi demokratin. En människa, en röst. Demokratin är ju vi, dess medborgare. Demokrati kan också stavas jämlikhet, solidaritet och medmänsklighet. Så tänker vi som är socialdemokrater.”

Nästa talare var SSU Luleå ordförande Andreas Hedgren som inledde med en tillbakablick:

”Då första maj firades för första gången i Sverige 1890, samlades 50 000 människor på Gärdet i Stockholm i kampen för 8 timmars arbetsdag. Sedan dess har socialdemokratin haft ambition att bygga ett Sverige som är till för alla. Där man inte ska kunna köpa ett bättre liv på bekostnad av någon annan. Man skulle kunna tro att det nu, 118 år senare, bara är justeringar och finputsningar kvar på det jämlika välfärdsbygge vi lade grunden till i början av seklet. Men det räcker med en blick in i skolorna, mot våra bostäder och ner i sjuksköterskornas lönekuvert för att se att det inte är sant. Årets paroll ”Frihet Kräver Rättvisa” är i högsta grad aktuell!”

Ulla Lindqvist LO:s andre vice ordförande vår huvudtalare talade både om inrikes- och utrikespolitik:

”Ökade klassklyftor ses tydligt i landet över hälften av landets kommuner har en ökning av utbetalda försörjningsstöd. Högkonjunkturen har mattats av och vad kommer att hända med alla som gått ur A-kassan när de blir arbetslösa?

Med den borgliga arbetsmarknadspolitiken kommer de som har det svårt att få det svårare, med hårdare krav på arbetslösa, sjuka och nerdragningar i vuxenutbildningarna ökar klassklyftorna. De som vunnit på den borgliga regeringens politik är de som bor i s k lyxkommuner som Danderyd och Djursholm.”

Ulla tog också upp i sitt tal om den fackliga OS-facklan som skickas runt om i världen för justa arbetsvillkor och mänskliga rättigheter. ”IFS (Internationella fackliga samorganisationen), vill uppmärksamma arbetsförhållanden för de som jobbar inom i idrottsindustrin. IFS kräver bara att IOK (Olympiska Kommittén), kinesiska myndigheter och sportklädesindustrin ska följa FN-organet ILO:s åtta grundläggande krav på mänskliga rättigheter i arbetslivet.”

Socialdemokraterna Luleås ordförande Britt Westerlund höll avslutningstalet:

”Socialdemokraterna i Luleå gick 2006 till val på ett 40-punktsprogram som vi fick ett starkt stöd för av medborgarna.
• Vi har byggt 55 nya boendeplatser för äldre av de 100 vi utlovat.
• Byggande av idrottshall på Örnäset samt aktivitetshall i Måttsund är på gång.
• Fortsatt utbyggnad av bostäder pågår.
• Medel är avsatta för fortsatt utveckling av skärgården med bl a byggande av gång- och cykelbro till Sandön.
• Fortsatt satsning på att öka andelen heltidsanställda från deltidsanställda inom kommunen pågår.
• Aktivt arbete om mångfald och integration pågår genom att bl a bekämpa alla former av främlingsfientlighet.
Ja detta är axplock av de åtgärder vi redan genomfört och som pågår av de vallöften vi gav Luleåborna. Just nu står högst på dagordningen att rädda hem jobben och verksamheterna på F21 i Luleå och K4 i Arvidsjaur.”

Britt fortsatte sitt tal om mänskliga rättigheter:
”I världen sker stora ingrepp mot mänskliga rättigheter. Främst kvinnor och barn upplever fruktansvärda övergrepp som vi kan följa via media direkt i våra vardagsrum. Vi måste därför öka vårt engagemang för fortsatt arbete för fred i världen och för mänskliga rättigheter samt följa intentionerna i barnkonventionen
Vi vet att våldsbrotten har minskat i Norrbotten och i Luleå och det är bra – men den utveckling vi nu kan följa dagligen om grymma och ofattbara brott mot barn och kvinnor i Sverige och i Europa måste få oss till eftertanke.”

Mötet fortsatte med:

• Utdelning av utmärkelsen ”Årets hedersmedlemmar” gick i år till Elsa Seger och Mustafa Tokalic för deras mångåriga arbete i partiet.
  • Vi firade två 100-års föreningar S-kvinnor Luleå och Skurholmen/Lerbäcken s-förening. Margareta Lindbäck samlade medlemmarna i dessa föreningar på scen och höll ett kort tal om Luleås S-kvinnor och sen blev det sång. Kören framförde tre sånger Arbetets Kvinnor, Rebellflickan och Den röda fanan. När kören höjde standaren föll alla in och sjöng med i refrängen.

Arrangemanget avslutades med underhållning av Patrik Törnqvist.

Sidan uppdaterades senast: 2008-05-06 14:42