1 JUNI

Klockan 18.00 började det roligaste arbetet under dagen dörrknackning eller som vi döp om det till ”dörrpling”.  En hög SSU:are från Luleå och Piteå som utmanat varandra i basket slöt upp med oss för en timmes dörrknackning och men hinner mycket på en timme om man är många. Vi var på Bergnäset Tuna och Örnäset, kul och viktig kvällssysselsättning. (se bilder från dagen på vårt flickr konto)

Delar ut Per-Eriks tal

Hej på er! Det är jag som är Per-Erik Johansson, din lokala kandidat på Socialdemokraternas lista. Jag är ombudsman inom IF Metall och har jobbat 17 år inom LO och Metall och 7 år på nationell och regional nivå med EUs strukturfonder, bl a på uppdrag av Mona Sahlin.

Idag lyser solen över oss – men solen lyser inte över alla. Jag har de senaste månaderna varit ute på arbetsplatser, gator och torg, öppna möten och skolor och träffat många människor i Norrland för att uppmuntra till ett ökat valdeltagande bland vanligt folk. Många frågar mig, vad är det för skillnad mellan partierna och spelar det någon roll om jag går och röstar i EU-parlamentsvalet?

Låt oss fundera en stund över hur det ser ut på hemmaplan! Vi är mitt uppe i den värsta lågkonjunkturen i mannaminne! Det är inte regeringens fel att vi har drabbats av en finanskris som övergått till en lågkonjunktur som idag närmast kan betraktas som en recession – MEN - det är regeringens fel att vi i Sverige satsar 0,4% av BNP på krisbekämpningen medan SNITTET! bland EU-länderna ligger på det dubbla!

När ungdomsarbetslösheten är den näst högsta i Europa och utanförskapet det största på länge – då vet vi att vi har en borgerlig regering!
När villaägarna i storstädernas mest attraktiva områden får 80 tusen mer per år rakt ner i fickan – då vet vi att vi har en borgerlig regering!
När staten vältrar över kostnader och ansvar på individer och kommuner– då vet vi att det är en borgerlig regerings politik vi ser!
När förmögenhetsskatten för de rikaste i Sverige avskaffas – då kan vi vara helt säkra på att vi har en borgerlig regering!

Är det någon av er som betvivlar att vi har en borgerlig regering i Sverige?
Har det haft betydelse vad svenska folket röstade på i Riksdagsvalet 2006?

Samma sak gäller i EU-parlamentsvalet den 7 juni 2009!

Valet står mellan ett blått eller ett rött Europa!

Som jag ser det finns det två övergripande frågor!

Den första den är:
Ska företagens och marknadens rätt att alltid få tjäna den sista kronan få gå före de fackliga och medborgerliga fri- och rättigheterna?
ELLER är det dags att lyfta upp de fackliga och medborgerliga fri- och rättigheterna högre upp på dagordningen?
Det har länge pratats inom EU på de högtidliga festtalen om ”den sociala dimensionen” och ”Medborgarnas Europa” – det är dags att göra verkstad av dessa vackra fraser! Jobben, sysselsättningen och arbetsmarknadsfrågorna måste prioriteras!
Det är dags att ändra EUs lagstiftning, det så kallade Utstationeringsdirektivet,  så att svenska kollektivavtal gäller i Sverige och så att Byggnads och andra fackförbund kan kräva kollektivavtal av företag som kommer hit och ska utföra arbete i Sverige! Det är en fråga som Sveriges och Europas löntagare, LO och Europafacket, har som högsta prioritet.
Det är också dags att återreglera finansmarknaderna, och göra det gemensamt inom EU, så att vi inte återigen hamnar i finansiella bubblor som när de spricker slungar löntagarna i backen – det är löntagarna som får betala med arbetslöshet och skattebetalarna som får finansiera räddningsaktionerna åt bankerna medan de som tjänat på spekulationerna sitter i orubbat bo – det måste vi ändra på och ändra på gemensamt!
Subsidaritetsprincipen, den som säger att beslut ska fattas på lägsta möjliga nivå, ska gälla. Men denna måste också kopplas ihop med den första – att marknadens rätt att tjäna den sista kronan inte ska ges företräde framför de fackliga och medborgerliga fri- och rättigheterna.

Politik handlar om att vilja – jag vill att en politik som bygger på solidaritet, rättvisa och jämlikhet genomsyrar det samhälle jag lever i. Ett samhälle som inte lämnar människor ensamma efter vägen när de inte duger på den så kallade ”marknaden” utan där vi tillsammans hjälps åt och bygger ett samhälle som inbegriper alla, och där vi bidrar efter förmåga och får stöd och hjälp i livet när vi blir sjuka, arbetslösa eller gamla. Alla ska med!
Vi är ett parti som sätter jobben först, här hemma och i Europa!

Slutligen - Det behövs minst EN fackligt aktiv norrlänning i EU-parlamentet – därför ställer jag upp - gå och rösta – låt ingen annan göra det åt dig, rösta rätt – rösta rött!

Tack för att ni lyssnade!

Sidan uppdaterades senast: 2009-06-02 07:11