Kyrkovalarbete på Storheden

Vi (Jan-Ivar Johansson, Gunnel Isaksson med sambo Staffan och Eva Hedesand Lundqvist) stod och jobbade med valarbetet vid Coop på Storheden från kl. 11.00-14.00 i lördags. Det var aktiva timmar med många kontakter, många som ville prata och många som inte hade tänkt rösta men många som ändrade sig när vi pratade med dem.
Flera var kritiska till kvinnoprästmotståndet i kyrkan och därför inte tänkt rösta.  På frågan hur de hade tänkt påverka ifall de inte röstade, var det ett flertal som tänkte om  och som kommer att rösta på oss i kyrkovalet.
Många hade varit och röstat igår på förhandsröstningen.

Storhedens kunder kom från Kiruna, från Kalix och Piteå  och till dem kunde vi ge valsedlar för Kyrkomötet och Stiftsfullmäktige.  Frågor om hur valet går till, antal kryss, var man kan förtidsrösta och var var man röstar på valdagen var de vanligaste frågorna samt att man ville ha valsedlar för att se vem de kunde rösta på.
Vi reflekterade över att ingen som vi pratade med hade några synpunkter på samkönade äktenskap. Att  intresset från invandrargrupperna  var stort om valet
Eva Hedensand Lundqvist kommenterade följande efter sin dag på Storheden
”Jag har aldrig i någon valrörelse pratat med/fått kontakt med så mycket folk som utanför Coop. Vi stod mittemellan båda ingångarna och kunde därvid bevaka alla som gick ut och in. ”

Sidan uppdaterades senast: 2009-09-14 18:18