Leif Paggan Pagrotsky besökte Luleå

Leif Paggan Pagrotsky besökte Luleå måndagen den 23 mars. Dagen inleddes med ett fackligt frukostmöte på LO Norrbotten.  Där vi samtalade om det aktuella politiska läget, finanskris. Sen tog vi hissen upp till Radio Norrbotten - P4. Maria Lindgren som är programledare för radioprogrammet Puls intervjuade Leif P för en eftermiddagssändning. Leif han med en kort rundvandring på radion och samtalade med personalen innan det bar av till nästa programpunkt.

"Hemma hos möte" över en lunch samtalade Leif med norrbottniska kulturarbetare. Teater, dans, konst gav många reflektioner på hur det är att vara kulturarbetare i Norrbotten. Samtalet över soppan handlade om villkor för kulturarbetare i Norrbotten, vem ska ansvara för statens kulturpengar staten eller regionen? Som värd stod Teaterchefen för Scratch, Dan Svärd och vi gästade deras lokaler i Kulturbyn Kronan. Övriga medverkande var Marie Wallsten Teater Scratch Marie Rydén, Verksamhetsledare Dans i Nord samt Sara Edström och Anja Person från Galleri Syster.

Därefter bar det av till Luleås tekniska universitet, LTU där samtalade talade Leif med personal och studenter på universitetet. Samtalet kom att beröra finanskris och aktuell forskningspolitik.

Över eftermiddagskaffet var det dags för dagens andra intervju med Olov Abrahamsson, politisk chefredaktör på Kulturens Hus café. Ordförande i Kulturnämnden Omar Jakobsson tog med Leif P på en rundvandring på Kulturens Hus och Leif P passade på att samtala med personal om kulturpolitik.

Efter en middag med våra kommunalråd Karl Petersen och Yvonne Stålnacke var det dags för dagens sista inslag på ”Lillan” där Fredrik Lundh hälsade oss välkomna kvällens tema: Finanskris, hot eller möjlighet? Mötet var välbesökt och ”Lillan” nästan var fullsatt. Olov Abrahamsson, politisk chefredaktör, moderator för kvällen började med att grilla Leif P
”Uträtade du något under din tid 10 år vid regeringsmakten?”
 Leif tyckte han bidragit till en hel del utveckling bland annat att vi har ett universitet och inte högskola i Luleå
”Hur är det att var opposition? Hur känns det?”
Leif beskrev att det är som att sitta på läktaren vi sitter på åskådarplats vi kan inte göra något åt regeringens påhitt men vi kan stärka partiet med att vara ute lyssna se höra lära för att utveckla partiet.
Efter frågorna blev scenen Leifs och han inledde sitt anförande Finanskris, hot eller möjlighet med:

Några korta utdrag från mötet.
Krisen kommer ha stor effekt på världen. Krisen kommer att utgöra en förändring av samhället, en brytningstid. Krisen kommer från att banker har misskött sig, banker har en global marknad därför drabbar finanskrisen hela världen. Ekonomin är på fritt fall skillnaden mellan denna lågkonjunktur och den som var på 90-talet är att vi har ingen draghjälp av länder runt omkring oss (vi kan exportera varor) alla är i samma situation.  ”Vi kan inte sitta med armarna i kors vi måste göra något”. Socialdemokraterna skulle idag satsa på tillfälliga lösningar, snabba lösningar tex reparera vägar pengar till skola och vård om vi haft regeringsmakten, en politik som stärker  den finanskris som råder nu Det vi ser är att krisen hanteras inte på ett seriöst sätt av regeringen.

Publikens frågor var många och kluriga.
Har vi finanser att möta krisen om vi tar över?
Kommuner och landsting tappar skatteintäkter borde inte staten gå in och satsa?
Den höga arbetslösheten hur ska vi kunna mildra effekterna av den
Om USA faller undan och EU faller undan vem tar det utrymme som blir?
Om repo räntan blir noll hur stimulerar vi då?
Vi måste stoppa Sverige demokraterna de får inte komma in i riksdagen ur gör vi?
Vilken förbättring har socialdemokraterna att komma med inför valrörelsen?

Leif har under 11 timmar och 45 minuter både få ta del av vår tankar här uppe i norrbotten samtidigt som vi har fått tagit del av Leifs perspektiv
Ingela Uvberg Nordell

Sidan uppdaterades senast: 2009-03-24 11:54