Stoppa Slavhandeln

Dagen före den Internationella kvinnodagen arrangerade partiet tillsammans med SSU och LO en manifestation ”Stoppa slavhandeln”. På Landstingshuset visades för första gången i Norrbotten filmen ”The Dutch Showcase”, en dokumentär om slavhandeln i Europa, en manifestation mot, något av det värsta en människa kan utsättas för enligt SAP:s Luleå ordförande Britt Westerlund. Ett femtiotal män och kvinnor kom för att manifestera mot att barn och kvinnor exploateras som handelsvara!
I Europa handlas det med 500 000 kvinnor och barn varje år, Sverige är inget undantag. Även här utnyttjas offer för människohandel som tex prostituerade. Hur många är det ingen som vet men man uppskattar att Cirka 500 kvinnor och flickor faller offer för människohandel i Sverige trots att det även är förbjudet att handla med människor. Cirka åtta procent av svenska män går till prostituerade trots att det är förbjudet att köpa sex.
Enligt Polisen i Sverige används Sverige som transitland för människohandel för sexuella ändamål och organiserad prostitution. Vi måste göra allt för att stoppa denna slavhandel .

Efter filmen samtalar vi tillsammans med medverkande organisationer. Kvinnojouren i Norrbotten Eva Engman, RRC Norrbotten Pia Ramires Måård, UNIFEM  Birgitta Ahlqvist

Sidan uppdaterades senast: 2009-03-09 14:43

TopGallery