Framåt för (S) i EU-valet i Sollentuna

Det preliminära valresultet i EU valet visar att Socialdemokraterna går framåt i Sollentuna. (S) ligger på 15% vilket är en ökning med 1,2% jämfört med valet 2009. Det är första gången sedan 2002 (S) i Sollentuna ökar sin röstandel i ett allmänt eller EU val i Sollentuna. Det är det första EU-val där (S) inte tydligt minskat jämfört med föregående val.

Vi är glada över att vi ökat vår röstandel. Det visar att vi är på rätt väg inför höstens val till kommun, landsting och riksdag. Vi kan åter konstatera att EU-val är svåra val för oss Socialdemokrater. Den här gången håller vi ställningarna på nationell nivå och ökar vår röstandel i Sollentuna. Vi gör bra valresultat i de flesta områden som traditionellt är våra bästa områden. De områden där vi lagt extra kraft på att mobilisera. Områden som centrala Tureberg, Rotebro, Rotsunda och Edsberg. Vi gör också bättre valresultat än tidigare i vissa andra valdistrikt i t ex Silverdal och Norrviken ”, säger Gunilla Hultman ordförande för Socialdemokraterna i Sollentuna i en kommentar.

Vi har också gratulerat vårt samarbetsparti Miljöpartiet till deras fantastiska valresultat både på riksnivå och i Sollentuna. Vi kan också notera att samtliga oppositionspartier ökar sin röstandel i Sollentuna medan (M) och (FP) tappar kraftigt”, säger Gunilla Hultman (S).

Jag vill också tacka våra många engagerade valarbetare som lagt ner mycket tid på att föra ut vårt budskap genom dörrknackningar, torgaktiviteter, hushållsutdelningar, affischering och allt annat som vi ägnat oss åt under den här valrörelsen. Nu laddar vi batterierna och sedan kör vi igen mot den 14 september”, avslutar Gunilla Hultman (S).

Kontakta gärna:

gunilla.hultman@sollentuna.se