Jobben i fokus när Socialdemokraterna i Sollentuna firade 1:a maj i Malmparken

Solen sken och värmen behaglig när Socialdemokraterna i Sollentuna bjöd in till 1:a majfirande på förmiddagen på den första majdagen. Det fina vädret och kamplusten mot de moderatledda majoriteterna på olika nivåer hade lockat ut många under de röda fanorna. Det var optimism såväl i de hållna talen som i deltagarnas humör.

Med stöd av Carlssons musikkår så startade tåget från baksidan av fd Sollentunamässan. Det var runt 70 personer som tågade längs Malmvägen och Tingsvägen fram till Malmparken. Främst i tåget gick den svenska fanan buren i år precis som många år tidigare av Stig Nyman. Några av de plakat som fanns med i tåget var: ”Ungdomen skalla, arbete åt alla”, ”Nu får det vara nog- Rädda Näckans skog”, ”Skolpeng till eleverna, inte till riskkapitaliserna” samt ”Buss och tåg ej i tid – För detta tar vi strid”.

Väl framme i Malmparken hälsade Socialdemokraterna i Sollentunas ordförande Gunilla Hultman alla välkomna och introducerade talarna i tur och ordning.

Först ut bland talarna var SSU Sollentunas ordförande Katarina Roa Godoy. Hon talade bl a om att samhället förändras snabbare och världen blir mindre med hjälp av sociala medier. Hon pekade också på att högerextrema partier växer i Sverige som en följd av den politik som den moderatledda regeringen bedriver. Hon pratade också om att grunden för ett rättvisare samhälle är att minska arbetslösheten och då i synnerhet bland unga. Hon pekade på den 90 dagars garanti som SSU driver om att unga ska erbjudas utbildning, praktik eller jobb inom 90 dagar.

Nästa talare ut var dagens huvudtalare Björn von Sydow. Björn är riksdagsledamot och fd talman och fd statsråd. Även han tog upp jobben i sitt tal. Han inledde dock med att prata om miljön och klimatförändringarna och vilka effekter det kan få. Han avslutade med en betraktelse om politik och religion och tog där avstamp i att det redan i Socialdemokraternas första partiprogram reglerades att religion var en privatsak.

Den tredje talaren ut var den facklige talaren Hugo Olivares. Han lade fokus i sitt tal på vikten av att alla har ett arbete och att full sysselsättning ska vara målet. Idag biter sig arbetslösheten fast och det är en utveckling som vi måste bryta. Det gör bl a med att satsa på utbildning.

Den fjärde talaren ut var Lilian Lama som är Socialdemokraternas toppkandidat i valet till kyrkofullmäktige den 15 september. Hon talade om vikten av en öppen folkkyrka och de viktiga insatser som kyrkan gör bl a inom diakonin. Hon avslutade med att trycka på vikten av att rösta i kyrkovalet.

Den siste talaren i ledet var oppositionsrådet Freddie Lundqvist. Han fokuserade på att vi har 500 dagar kvar till valet. Han noterade också att Moderaterna styrt Sollentuna i snart 35 år. Han pekade också att det går att spänna bågen högre än moderaterna gör i dag. Några av de saker han pekade ut var bostadsbyggande då främst av hyresrätter samt student- och ungdomsbostäder, sommarjobb där kommunen borde anställa sommarjobbare samt fastighetspolitiken där turerna kring Eriksbergsskolan visat att den havererat. Han lovade att Socialdemokraterna kommer att jobba hårt inför det ödesval som äger rum om 500 dagar. Vi kommer spänna bågen och lägga fram offensiva förslag för att göra Sollentuna bättre.

Den fråga som återkom i talen var jobben. I dag har Sverige över 8% arbetslöshet. För Socialdemokraterna är bekämpande av arbetslösheten och skapa fler jobb avgörande. På partikongressen nyligen sattes ett mål upp att Sverige ska ha EU:s lägsta arbetslöshet år 2020.

Mötet i Malmparken samlade runt 110 personer. Stora mängder ballonger delades ut till barnen och kaffe serverades i solskenet.

Sidan uppdaterades senast: 2013-05-03 16:59