Om du tycker jobben är viktiga? Då är EU-valet viktigt!

Den 25 maj är det dags för val till Europaparlamentet. EU-valet är som alla andra val ett val som bestämmer färdriktningen mot framtiden. Vår vardag här i Sollentuna påverkas av beslut som fattas i Europaparlamentet. Beslut som sedan blir lag här i Sverige. Det har därmed betydelse för oss i Sverige om den högermajoritet som dominerat Europarlamentet i 15 år får fortsätta eller om vi Socialdemokrater får majoritet efter den 25 maj.

Idag är 26 miljoner människor arbetslösa i EU. Och nästan 6 miljoner av alla arbetslösa är unga. Det är ett enormt misslyckande. Vi vill ha ett EU som fokuserar på rätt saker – rättvisa villkor, fler jobb och ansvar för miljön. Med fler människor som saknar jobb pressas löner och villkor också för de som jobbar. Vi vill se gemensamma investeringar i forskning och grön teknik istället för ensidiga åtstramningar som inte fungerar och vi vill sätta stopp för lönedumping och sämre villkor

Våra prioriterade frågor inför Europaparlamentsvalet 2014 är:

• Fler jobb - Vi ska bryta massarbetslösheten i Europa genom att säkra både en stabil ekonomi och investeringar för att skapa jobb.
  • Rättvisa villkor - Vi ska se till att Europas löntagare har trygg tillgång till arbetsrätt och kollektivavtal.
  • Miljö - Vi ska ta ett gemensamt ansvar för vår miljö och vårt klimat genom att gå i spetsen för ett nytt globalt klimatavtal
Sidan uppdaterades senast: 2014-05-12 16:28