(S) framåt i alla tre valen i Sollentuna

På riksnivå i rikdagsvalet +0,4 till 31,2. Bilda regering. En jobbig tid för 2-3 år sedan då förtroendet för vårt parti var väldigt lågt.

I riksdagsvalet i Stockholms län 24,1% en ökning med 1,8%.

I riksdagsvalet i Sollentuna ökar vi med +2,4% och når 20,1%. Detta är en större ökning än (S) ökning på riksnivå i riksdagsvalet. Det bidrar till att (S) vinner ytterligare ett riksdagsmandat från Stockholms län. I riksdagsvalet vinner vi 1476 röster.

I kommunavalet. Det preliminära valresultat visar att (S) i Sollentuna ökar med 1 mandat upp till 12 mandat. I procentenheter är det en ökning på 1,3% till 19,3% I röster ökade vi vårt röstetal 1140 röster gentemot valet 2010. Det gör att vi är det parti Sollentuna som ökade flest röster av alla partiet.

Moderaterna tappar 3 mandat, FP 1 och SP 2. Utöver oss vinner MP, C och SD varsitt och KD vinner 2 nya med lite flax.

I landstingsvalet ökade S 2 mandat och fick 26,4% en ökning med 0,9%. Den nuvarande alliansen fick två mandat mer än de rödgröna, men har inte majoritet. SD är vågmästare.

I landstingsvalet i Sollentuna ökar vi med 2,0%-enheter och landar preliminärt på 23,9%. Det är en större ökning än vad partiet uppnår i landstinget som helhet. Vår ökning bidrar till att (S) verkar vinna ytterligare ett mandat i vår valkrets. Ökningen i röster blev 1548 i Sollentuna.

Sidan uppdaterades senast: 2014-09-17 13:42