Sollentunasossar avancerar på riksdags och landstingslistorna!

Den 24 november fastställdes listorna till riksdag och landstingsvalet 2014 i full enighet på en valkonferens i Stockholms läns landsting.

Vi är nöjda med listorna. Under modern tid har Sollentuna aldrig haft så många kandidater på riksdagslistan för Socialdemokraterna. Det var också länge sedan vi hade kandidater så här långt upp på såväl riksdags- som landstingslistan. Om det har förslaget beslutas så kommer det ge en extra sporre för oss att jobba ännu hårdare för ett maktskifte i såväl riksdag och landsting”, säger Gunilla Hultman ordförande för Socialdemokraterna i Sollentuna.

Det finns många Sollentunasossar på framskjutande platser. På riksdagslistan hamnar Anna Vikström på plats 16, vid förra valet var hon på 22:a plats. Om dagens opinionsstöd håller i sig och förstärks under våren, kan mycket väl Anna Vikström bli riksdagsledamot. Den senaste riksdagsledamoten som S har haft från Sollentuna är Britta Lejon, som var riksdagsledamot mellan år 2002 till år 2006. Dessutom finns  det ytterligare Sollentunasossarna med på listan. På plats 41 hittar vi Juwanro Haddad och på plats 43 Roger Sjöberg. Dessutom är Ida Johansson med på plats 44. Under modern tid har Sollentuna aldrig haft så många kandidater på riksdagslistan för Socialdemokraterna.

När det gäller landstingslistan har socialdemokraterna tre ordinarie och tre suppleantplatser i  valdistriktet som Sollentuna är en del av. Därför kommer sannolikt Freddie Lundqvist, som står på plats 4 och Swapna Sharma, som står på femte plats att ingå i gruppen. Det innebär att Sollentunasossarna fördubblar antal platser i landstingsgruppen. På nionde hittar vi den yngsta kvinnan på listan, nämligen Sollentuna SSU:aren Amira El Bidawi. Med på landstingslistan är även Anna Vikström, Richard Meyer och Sven Hovmöller.

Hela förslaget kan läsas här

Sidan uppdaterades senast: 2013-11-07 15:57