Tage Erlanders hedersmedalj

tilldelades postumt till Per-Olof "Pelle" Svensson

Hembygdsgården i Ljusdal, Torsdagen den 11 juli 2013

AK-ordförande Örjan Fridner hälsade välkommen till den ceremoni som partiet arrangerat för att hedra och hylla den framlidne Per-Olof "Pelle" Svensson.

Distriktsordförande Yoomi Renström höll ett personligt och ödmjuktt tal om "Pelle" och om hans politiska engagemang. I talet framförde Yoomi Renström ett tack till Pelles familj för all uppoffring och den tid som de givit Pelle till att arbeta aktivt som socialdemokrat. Det har varit värdefullt för partiet och det är vi alla tacksamma för.

Yoomi delade ut Tage Erlanders hedersmedalj som mottogs av Per-Olofs yngsta son Krister Svensson och hans hustru Annelie Svantesson.

Distriktsordförande Yoomi Renström tillsammans med Pelles son Krister och hans fru Annelie.

Fakta om Tage Erlanders hedersmedalj

Tage Erlanders hedersmedalj utdelas av partistyrelsen till medlemmar som representerat partiet i samhälleliga organ och/eller i vår egen organisation under minst 30 år. Partistyrelsen delar ut medaljen efter ansökan från lokala och regionala partiorganisationer. Överlämnandet sker lokalt.

Medaljen är rund med 70 mm i diameter, 8 mm tjock och utförd i silverpatinerad metall. Motivet är utfört av konstnärinnan Annie Sundin. Baksidan av medaljen har ett motiv från förbundsskolan Bommersvik. Medaljen är uppställd på ett trästativ. På stativet finns en silverplatta där mottagarens namn ingraveras. Tage Erlanders hedersmedalj är en fin present och hedersam gåva som kan ges till partimedlemmar som på olika sätt har utfört ett förtjänstfullt arbete för partiets bästa. Medaljen ger en utmärkt möjlighet att särskilt uppmärksamma dessa partimedlemmar. Överskott från kostnaden för medaljen förs vidare till Tage Erlanders fond för internationellt samarbete.

Källa: www.socialdemokraterna.se

Sidan uppdaterades senast: 2013-07-09 20:01