Ordförande har ordet

Partikamrater!

I år är det viktigare än någonsin att vi engagerar oss på Första Maj, men också så mycket vi orkar fram till valdagen 14 september med ett mellanstopp valdagen 25 maj.

Skulle de borgerliga även denna gång- som 2010- lyckas återhämta sig och ta hem valsegern i höstens val, är det lätt att en uppgivenhetens känsla sprider sig i vårt parti och bland våra sympatisörer - medan motsvarande pluseffekt skulle infinna sig hos de borgerliga.

Joo, visst ser det bra ut i förstone. Dagens DN/Ipsos ger närmare 16 % som glipa mellan regeringen och de s k rödgröna partierna. Utöver förra valets stora uppgång för borgerliga regeringen fr o m vårkanten fram till valet - man tog in cirka 11 procent eftersom man låg under med cirka fem procent och sedermera vann med 6-så finns förhållandet att SD med sina cirka 8% näppeligen låter bli att stötta en borgerlig regering. SD är ett extremt högerparti med bestämda, rasistiska och odemokratiska inslag men skulle C och KD klara sig kvar och SD bli tungan på vågen ser det mörkt ut för oss. Personligen har jag ändå svårt att se att FI skall kunna fortsätta denna starka frammarsch men att räkna bort dem och att de tar röster ifrån oss – vore helt fel. Vi måste bli betydligt bättre på jämställdhetsfrågor och lägga en helt annan och större tyngd på de frågor som gynnar kvinnors rätt och stämma i samhällsbygget.

Här i Ljusdal står vi inför en rad svåra men stora och viktiga utmaningar. Det gäller jobben, miljöfrågor men inte minst utbildningsfrågor och de sociala frågorna. Hur vill och kan vi satsa på den offentliga sektorn?  Har vi möjligheter och vilja att skapa kommunala heltidsjobb åt våra anställda? Hur gör vi med de delade turerna, vilket naturligtvis är en plåga för våra anställda? Hur jobbar vi med Närljus? Har Närljus den bästa organisationen eller bör den moderniseras och de fackliga organisationerna också erbjudas möjligheten till ett reellt inflytande?  Klarar vi av att inom kommunen ge en bra vård och god omsorg? Hur bör vi arbeta för att förbättra utbildningssituationen? Hur klarar vi den svåra landsbygdsutvecklingen i vår stora kommun? Kan vi se en utveckling både på centrum och Östernäs i Ljusdal?

Frågorna är många och några svar kommer våra tillsatta arbetsgrupper säkert att ge. Våra lokala föreningar kommer säkert också i sitt programarbete att ta fram lokal, viktiga frågor som partiet kan driva framöver.

Här kommer några viktiga data för kampanjarbete:

Kampanjdagar!

10 maj Ljusdal - Tallåsen

17 maj Färila - Korskrogen

20 maj Ljusdal 18.00 – 20.00

21 maj Ljusdal 18.00 – 20.00

Ni får mer information om detta senare men alla medlemmar är välkomna att delta genom att ställa upp utanför affärer, på torg eller genom att knacka dörr.

Arbetarerörelsens Första maj-firande och demonstrerande går tillbaka till tragiska händelser då två arbetare sköts i Chicago 1886. De demonstrerade fr a för att åtta timmars arbetsdag skulle införas. 1890 skedde den första svenska Första Maj-demonstrationen på 21 platser i Sverige inkluderande Ladugårdsgärde i Stockholm med cirka 50 000 personer som lyssnade till Hjalmar Branting, August Palm, Hinke Berggren samt ytterligare tre talare.  Det är fortfarande högaktuellt att stå upp för bättre arbetsvillkor, bättre arbetsmiljö och fler jobb samt en rad andra krav.

Vi hånas av våra motståndare just för att vi demonstrerar första maj. Ett partis ungdomsförbund säger ex följande om Första maj just idag- den siste april i Aftonbladet:

”Två dagar kvar till vänsterjulafton! Får ni syn på ett lite zombieaktigt vänsterpropagandatåg – ta en bild och tagga med #thewalkingred!", skriver Cuf.

CUF:s ordförande följer upp denna uppmaning med att ”vi vill uppmärksamma att Socialdemokraterna för en zombiepolitik”.

Vi som demonstrerar för ett jämlikt, jämställt, fritt, demokratiskt, solidariskt och mångkulturellt samhälle imorgon tituleras nu inte bara som zombier utan nu skall vi hängas ut på nätet också. Vart är Sverige på väg?

Din plats och Din röst är viktigare än någonsin för ett öppet, fritt och demokratiskt samhälle och för socialdemokratisk styrka och framgång. Låt den inte stå tom på Postplan imorgon 11:30 och kom till Riotorget 12:00 om Du inte orkar att gå med i tåget.

Väl mött under de röda fanorna!

Örjan Fridner

AK-ordförande