Inga fler skitår - engagera dig i valarbetet!

Om mindre än tre veckor är det val. Vissa påstår att det inte spelar någon roll vem man röstar på, att det är så små skillnader i de politiska alternativen ändå. Detta är skitsnack och syftar bara till att få valet att handla om person och inte om politik. Vi som nära följt de senaste fyra årens samhällsutveckling vet att politik gör skillnad. Klyftorna har ökat mellan den som är sjuk och den som är frisk, mellan den som är arbetslös och den som har ett jobb, mellan kvinnor och män - en helsjuk politik!

I valrörelsen 2006 anklagades vi inom fackföreningsrörelsen för att vi hittade på när vi angrep högeralliansen, när vi påstod att deras politik gick ut på att försvaga facket. Med facit i hand så hade vi rätt. Deras strategi med att chockhöja egenavgiften till a-kassan, i synnerhet för LO-grupper, fick snabbt genomslag när många medlemmar inte längre hade råd att betala medlemsavgiften till facket. Det nya systemet med olika avgifter har inneburit lägre avgift om du är tjänsteman eller akademiker, men kraftigt högre avgift om du är lågavlönad. Fruktansvärt orättvist tycker jag. Bara detta borde för varje fackligt aktiv innebära att man gör allt man kan för att byta regering den 19 september.

Mycket står på spel. Fyra år till med en borgerlig regering som gör allt för att dela upp Sverige i ett A- och ett B-lag? Fyra år till med utförsäljningar och privatiseringar av gemensamma tillgångar. Eller fyra år med en sossestyrd regering som går till val på att minska klyftorna, öka rättvisan, sammanhållningen och solidariteten och att skapa fler jobb? Rättvisa framför orättvisa och solidaritet framför egoism. Jag hoppas också att du, i din roll som fackligt/politiskt aktiv, gör vad du kan för att informera dina kamrater, släkt och grannar om de olika alternativen, i synnerhet vikten av att gå och rösta.

Sammantaget tycker jag att läget känns skapligt, vi har en god planering och kommer att göra ett bra jobb. Och att det nu är viktigare än någonsin att rösta för en Socialdemokratiskt ledd regering för att facken ska ha förutsättningar att skapa goda villkor för sina medlemmar. Som ni alla vet, är det ju i mycket hög grad politiska beslut som ger medlemmarna möjlighet att hålla det fackliga löftet till varandra.

Opinionsläget känns dock lite skakigare, men det enda säkra är att det blir ett oerhört jämt val. Varje röst är extremt viktig, varje röst räknas!
Vi vet ju också om att allt fler bestämmer sig allt senare, att de ska rösta och hur de ska rösta. Det innebär att de sista 100 timmarna, de sista 4 dagarna, blir oerhört avgörande.
Ingen av oss ville vakna den 20 september och upptäcka att det blev 4 år till med en konservativ borgerlig regering som fortsätter föra en politik som står på huvudet, en politik som är MEGAFEL!
Framförallt inte med känslan att vi kunde gjort mer! Att vi kunde gjort lite till!

Därför borde vi lova varandra att gå hem till sin sin organisation och seriöst pröva om det är möjligt att nå alla sina medlemmar med ett telefonsamtal under de sista 4 dagarna.
Det innebär i de flesta fall att man avsätter alla tillgängliga personella resurser under dessa dagar. Om det så behövs, att släcka ner expeditionerna för all annan facklig verksamhet och skjuta fram den till veckan efter. Som exempel kan man ju tänka på att alla av oss någon gång säkert varit borta på kurs eller konferens hela två dagar i sträck!

Att ställa in den ordinära fackliga verksamheten i 4 dagar, istället för i 4 år, får ses som en god investering!

Vi facksossar syns på mötet 6/9-10, ni övriga delges    há dé/Bosse Hedin

Sidan uppdaterades senast: 2010-09-02 08:20