Skola & Barnomsorg

Framtiden börjar i mångt och mycket med våra barn, de som en dag ska leva i det Uppvidinge vi alla, tillsammans, skapar. För Socialdemokraterna är det en självklarhet att alla barn har rätt att gå i en bra förskola och skola, även på obekväm arbetstid. Kommunens verksamheter ska präglas av hög kvalitet, en helhetssyn och en tydlig pedagogisk inriktning!

Socialdemokraterna vill satsa på barnomsorg och skola, inte bara genom att aktivt arbeta för att hålla barngrupperna i barnomsorgen små och personaltätheten i skolan stor utan också genom att erbjuda kommunens personal fortbildning och kompetenshöjande insatser. Detta ger inte bara möjligheter till personlig utveckling utan ger också vår kommun ökade möjligheter att stå rustad inför morgondagens utmaningar och framtidens arbetsmarknad.

Socialdemokraterna kommer aktivt arbeta för ett samlat grepp om barnomsorgen och anser att långsiktiga lösningar måste komma till stånd. En arbetsmarknad i ständig förändring kräver att även barnomsorg och skola förändras såväl som politikernas syn på dessa verksamheter. Det är Socialdemokraternas övertygelse att frågan om barnomsorg på obekväm arbetstid måste tas på allvar. Morgondagens arbetsmarknad och arbetsgivare kommer med största sannolikhet inte att anpassa sig efter barnomsorgens öppettider och genom att inte erbjuda detta sätter kommunen människor i kläm.

Lika möjligheter kräver olika resurser, därför ska barn i behov av stöd ges särskild uppmärksamhet.
Nyckelordet här är tidiga insatser, att kunna fånga upp barn med svårigheter på ett tidigt stadium och erbjuda barn/föräldrar en kontinuitet och långsiktighet i de insatser som görs. Det är varken mänskligt eller samhällsekonomiskt försvarbart att vänta tills problemen vuxit sig alltför stora och komplicerade, det är därför av yttersta vikt att andelen som lämnar grundskolan med gymnasiebehörighet, och som slutför sina gymnasiestudier, ökar betydligt.

Socialdemokraterna vill också erbjuda fler möjligheter att lära om och lära nytt, stängs en dörr ska en annan öppnas. Sverige, och Uppvidinge, har inte råd att låsa in människor eller låta dem ramla mellan stolarna i ett system utan utrymningsvägar. Snabba förändringar på arbetsmarknaden kräver också en väl utbyggd vuxenutbildning. Ökade kunskaper, större förutsättningar för personlig utveckling, omställningsmöjligheter när livet förändras ger människor verktyg att kunna påverka sina liv och få mer inflytande i samhället.

Här spelar St Olof's Utbildningscenter en stor roll; Uppvidinges Gymnasieskola med tillhörande Vuxenutbildning är en självklarhet för Socialdemokraterna i Uppvidinge. Dock bör vi se över de program kommunen idag erbjuder och se hur väl de överensstämmer med arbetsmarknadens behov.

SOCIALDEMOKRATERNAS VIKTIGASTE STÄLLNINGSTAGANDEN:

* Fler Speciallärare och Specialpedagoger
* Fler platser på YrkesVux, KomVux och Folkhögskola
* Arbetsförmedlingen ska erbjuda skräddarsydda utbildningar som leder till jobb

I UPPVIDINGE VILL SOCIALDEMOKRATERNA:

* Erbjuda barnomsorg på obekväm arbetstid
* Minska grupperna i Förskolan
* Verka för fler personal i Grundskolan