S i ledning

Artikel från Ystads Allehanda

”Mittenvänster” tar över i Simrishamn

Nytt styre i Simrishamn. Socialdemokraterna bildar regering tillsammans med Centerpartiet, Miljöpartiet, Folkpartiet och Österlenpartiet. Tillsammans får partierna 26 mandat och därmed en majoritet i kommunfullmäktige.

– Det känns jätteskönt att vi kommit överens. Vi känner stor framtidsglädje, säger Karl-Erik Olsson (S), bilvande kommunalråd som i går presenterade den nya majoritetsgruppen för media. Centerpartiet, som alla sidor dragit i sedan   valet, gjorde sitt vägval vid ett möte i torsdags kväll. De har regerat tillsammans med Socialdemokraterna tidigare.

– Det är bäst att gå i mitten, säger Håkan Erlandsson (C). Vi fattade ett enhälligt beslut i partiet om att liera oss med Socialdemokraterna. I och med att Centern tackade ja till inviten behövde Socialdemokraterna inte fråga FI som de också förhandlat med.

Flesta är liberala

Folkpartiets Ingemar Roosberg beskriver det snarare som att alla de andra partierna valt att följa hans. – De flesta av oss här är liberala och egentligen är allihop folkpartister, skämtade han och myntade uttrycket mittenvänstern. Lika glad är Miljöpartiets Siv Bildtsén. – Jag känner ett stort intresse i gruppen för klimat och

miljöfrågor och hoppas att vi tillsammans kan skapa ett långsiktigt hållbart Simrishamn. Även Österlenpartiet känner sig hemma i det nya gänget.

– Vi känner att vi lättare kommer att få gehör för våra synpunkter i den här gruppen, säger Gunilla Aastrup-Persson.

Majoritetsgrupp

Den nya majoritetsgruppen har ännu inte fördelat posterna i de olika nämnderna. Den innevarande majoritetsgruppens

samarbete sprack bara dagarna in på mandatperioden när Kristdemokraterna hoppade av i missnöje med fördelningen av poster. Men så blir det inte den här gången, lovar Karl-Erik Olsson: – Vi är överens till 90 procent redan.

I veckan ska den nya konstellationen även enas om en samarbetsförklaring och ett program för den kommande

mandatperioden. Vilka som blir de stora frågorna vill ingen av de församlade knysta om. När det gäller den politiska

organisationen är de fem dock redan överens om att starta ett nytt utskott för frågor som rör näringsliv, turism och miljö.

– Vi anser att de här frågorna behöver lyftas till en högre agenda. Det är viktiga frågor med det är ingen som håller i dem i dag, säger Karl-Erik Olsson.

Fem ledamöter

Det nya utskottet ska sortera direkt under kommunstyrelsen och bestå av fem ledamöter. Det nya utskottet finansieras genom sänkt ersättningen till de ”dyraste” politikerna. Kommunalrådets ersättning sänks från 105 till 100 procent av industribasindex, oppositionsrådet sänks från 79 till 75 och socialnämndens ordförande från 48 till 45 procent.

– Det räcker till utskottet och mer därtill, säger Karl-Erik Olsson.

Den 1 november tar den nya regeringen över makten, men eftersom det är en lördag sker det formella övertagandet den  3 november, då kommunfullmäktige sammanträder.

Text: Emma

Lawesson