Så behandlas Pensionärer Före valet… …och efter

Ovanstående är ett citat från framsidan på det flygblad som Sveriges Pensionärers Intresseparti (SPI) delar ut inför valet 2010. Vad orden betyder kan vara olika för olika människor. Rubriken anger att man kan förvänta sig en jämförelse mellan vallöften och genomförd politik i flygbladet . Man får leta förgäves i flygbladet efter den jämförelse som rubriken anger.

Eftersom SPI nu har suttit i Mjölbys kommunfullmäktige senaste mandat-perioden kan vi hjälpa till med en jämförelse mellan ord och handling för SPIs del.

SPI hävdar att man är ett tvärpolitiskt parti, men under mandatperioden har man inte någon gång röstat emot den borgerliga alliansen. Jo förresten, en gång i en nämnd röstade man för ett eget förslag, som inget annat parti stödde. Socialdemokraternas förslag att höja ekonomiska ramen för omsorgen med 2 miljoner kronor röstade SPI emot.

SPI påpekar att pensionärens plånbok med tiden blivit tunnare. Man hävdar att man måste riva upp pensionsöverenskommelsen för att åstadkomma förbättring. Sanningen är att den borgerliga alliansen, som SPI stöder lokalt, genomfört försämringar som strider mot pensionsöverenskommelsen genom att införa en separat skatteskala för pensionärer.

SPI kräver att invandring samordnas med övriga länder i EU. Här kan man konstatera att ord och handling sammanfaller.

VISST ÄR DET UNDERBART ATT JÄMFÖRA VAD SOM LOVADES FÖRE VALET OCH VAD SOM HÄNDE SEDAN

Sidan uppdaterades senast: 2010-08-09 16:23