Ung i Mjölby och Sverige

Besök av Ibrahim Baylan

Ungdomsarbetslösheten i Mjölby är bland de högsta i länet. Över 20% av våra ungdomar står utan jobb, ett resursslöseri som vi måste komma tillrätta med. Den 7 september kom Ibrahim Baylan och Ylva Törn till Norrgården i Mjölby för att träffa Mjölbyungdomar för ett samtal kring hur situationen ser ut för just dom. Ungdomarna berättade om hur svårt det är att som ung idag överhuvudtaget ha en chans att få in foten på arbetsmarknaden. Säsongsarbete, vikariat-inhopp eller provisionsbaserat försäljningsjobb är vad som i bästa fall går att få. Alla önskade inget hellre än att få ett fast jobb, med en lön att kunna leva på.

En av ungdomarna vittnade också om våndan över att ha använt så många stämpeldagar på a-kassan att ersättningen helt plötsligt blir 1000 kronor mindre i månaden. Baylan berättade om socialdemokraternas idéer och förslag för att hjälpa just de unga, och om orättvisan i att dom som redan har både jobb och pengar får stora skattelättnader, som betalas av just de arbetslösa och sjuka i form av sänkta ersättningar. Praktikplatser och satsningar på utbildning framhölls av både Baylan och Ylva Törn. Snart går många i pension och behovet av utbildad och erfaren personal kommer att bli stor. Praktikplatser/trainee är ett bra sätt att möta det på, och nya chanser till utbildning och omskolning.

Aktivitetsförbudet är också förödande, alla ungdomar ska ha reell hjälp från första dagen! Och att centerns förslag om låga ungdomslöner för att skapa fler jobb är dåligt var både Ibrahim Baylan och ungdomarma överrens om.

Ungdomsarbetslösheten!

Just nu är vi inne i en ekonomiskt svår tid med en oerhört hög arbetslöshet. Inte minst har detta drabbat alla våra ungdomar, i Mjölby kommun är ungdomsarbetslösheten över 20 %. Vi politiker kan inte sitta handlingsförlamade utan måste ta dessa problem på största allvar och gå till handling.

Vi vet att om några år kommer stora pensionsavgångar och vi kommer istället att ha svårt att få tag på arbetskraft. Vi måste nu se till och hjälpa de människor som blivet av med sina jobb att vidare- eller omskola sig. Hitta nya jobb och skapa praktikplatser så att dessa människor får ett meningsfullt liv och kan upprätthålla sina kompetenser.

Vi kommunen måste gå i bräschen och skapa praktikplatser. Idag har vi 50st praktikplatser i kommunens regi men detta borde ökas till ca 150st. Vi måste även arbeta tillsammans med den privata sektorn och fackföreningsrörelsen för att tillsammans hitta bästa sättet att arbeta med att hitta ännu fler praktikplatser.

Vi måste även arbeta för att unga kommer med i demokrati arbetet. Vi Socialdemokrater la en motion för ett par år sedan om att införa en sajt på kommunens hemsida så riktade sig mot enbart unga. Den finns där nu men är inte alls vad vi tänkt oss, därför lämnar vi nu in en ny motion om at utveckla sajten tillsamman med unga själva. Vi tror att de bäst vet hur man kan få sajten lockande att gå in på.

En annan fråga vi arbetar med är att starta upp trygghetsvandringar för unga. Här samlas man unga, personer från kommunen, räddningstjänst och polis. Går omkring tillsammans och tittar på hur kan vi göra vår stad och våra bostadsområden bättre så man känner sig tryggare att vistas ute. Det kan vara allt från belysning till att ta bort buskar och mycket annat.

Detta är bara några av de frågor vi driver speciellt riktade mot unga, hör gärna av er om vilka frågor just du tycker vi ska arbeta med eller om du vill komma med i vårt arbete.

Det är dags att agera NU!

Här har ni våra två yngsta kandidater till kommunfullmäktige. Cecilia Johansson och Jonathan Månsson.