Nyhetsbrev 30/4

Våren är här och sommaren närmar sig med stormsteg, hoppas ni alla fått njuta av det vackra väder vi haft. Här kommer lite vad som är på gång i kommunen.

1. Mjölby kommun är den största arbetsgivaren i kommunen och vi vet att vi kommer stå inför stora rekryteringsbehov framöver. Det gör att vi måste ha personalpolitiken i fokus även i svåra ekonomiska tider. Vi har till detta år ökat upp friskvårdspengen för våra anställda som en motivation. Vi har under ett par års tid arbetat med lönebildningsprocessen och den är nu i hamn. Vi har sedan en tid tillbaka en ny personalchef Yvonne Stolt, det händer mycket på det här området.

2. Kommunstyrelsen har i uppdrag att följa de kommunala bolagen och en av träffarna har nu genomförts för året. Bostadsbolaget som gjorde ett mycket bra resultat förra året efter en försäljning. Ma kommer nu under ett antal år lägga extra pengar och fokus på underhåll. Man arbetar fortfarande vidare med planerna för Svartåstrand och vi hoppas väll alla att den byggnationen ska komma igång under nästa år. En mycket positiv utveckling för vår kommun. MSE gjorde under förra året inte ett lika bra resultat som tidigare år då elpriserna slår hårt mot resultatet. De arbetar vidare med sin byggnation av kraftvärmeverk och planerna går enligt tidsplan. På bolagsstämman lades ett nytt ägardirektiv fast, vilket b.la. tar upp bolagets roll i kommunens utveckling och expansion samt engagemang i grönomställning.

3. Ett medborgarförslag om att anordna en ristipp i Väderstad har beviljats och är om inte redan snart på plats.

4. Igår tisdag tog vi äntligen det första spadtaget på Skänninge idrottshall, taget gjordes genom att jag körde grävskopa. Kan glädja er med att allt gick bra och inga olyckor inträffade även om mina kunskaper som grävmaskinist är begränsade.

Med det önskar jag er en riktigt trevlig valborg och jag hoppas jag träffar er alla på 1:a maj imorgon 10:00 i Kvarnparken.

Med vänlig hälsning Cecilia Vilhelmsson

Kommunstyrelses ordförande