KF-gruppen om SPI och rasism

Frågan om SPI:s rasistiska inslag och deras medverkan i den styrande majoriteten lever vidare. Nu har två av partierna i nystart Motala gjort ett utspel. De försöker på ett övertydligt sätt övertyga oss om att de inte sympatiserar med SPI:s främlingsfientliga budskap.

Tyvärr tar de inte avstånd från SPI utan säger; vi har fått en förklaring.

Hur dessa förklaringar låter får vi andra inte veta."   Så inleds det uttalande, som den socialdemokratiska KF-gruppen gjorde i slutet av 2008 med anledning av att SPI affischerat med främlingsfientliga slagord på Stora Torget.

Om vi möjligen känner glädje över att få ett förtydligande så grumlas den snabbt. Trots att de två partierna inte sympatiserar med SPI tvekar de inte att grunda sitt maktinnehav på både direkt och indirekt stöd av ett parti med rasistiska budskap.

Partierna gör allt för att istället med dimridåer och alla möjliga argument bortförklara detta. Moderaterna går så långt att de istället för att ta ansvar försöker få det till att det är vi socialdemokrater som är emot invandring. Moderaterna hänvisar lite diffust till 60-talet och utomparlamentariska grupper. En osedvanligt låg nivå på debatten.

Vi är övertygade om att de flesta invånare i vår kommun är klokare än så – de låter sig inte luras.

Vi socialdemokrater har tydligt tagit ställning.

Vi har tagit ställning mot alla främlingsfientliga tendenser i vårt samhälle.

Vi kommer inte under några förhållanden att samarbeta med partier som torgför sådana åsikter.

Socialdemokratiska fullmäktigegruppen i Motala

Sidan uppdaterades senast: 2009-05-07 20:46