Sead Mulahusic i KF om SPI

Sead Mulahusic om SPI:s syn på invandring

Jag är inte nöjd med ditt svar och tycker att du ska be om ursäkt till alla de som kände sig kränkta pga. era handlingar.

”När man invandrar till Sverige är det bra att vara väl förberedd när det gäller insikt i landets seder och bruk”

-Men…Margareta    Det handlar inte om turister som kommer till Sverige, det handlar om människor som kommer som skyddsbehövande, som har upplevt tortyr och trakasserier i hemlandet och varit utsatta för livshotande situationer. Många kommer med svåra traumatiska upplevelse…..

Sådana människor har inte tid att gå på förberedande kurser i ett krigshärjande land. De prioriterar livet….

Skulle ni inte göra samma?

”För övrigt gäller detta för alla och i alla sammanhang”

Om detta gäller alla varför adresserar ni detta till invandrare? Här handlar det om fördomar, förutfattade meningar och slutsatser som bidrar till att främlingsfientlighet utvecklas här i Sverige-Motala och med detta blir det en främlingsfientlig rörelse som kan bidra till kaos i Motala och i Sverige. Vem betalar priset för sådana gärningar?- ….hela samhället –svenskar och nya svenskar. Så lek inte med elden. Detta kan ha katastrofala konsekvenser för landets utveckling och framtid.

”I Sverige råder yttrandefrihet”

Ja, Margareta –det  stämmer – men inte yttrandefrihet till varje pris. Yttrandefrihet som inte ska såra och kränka vissa folkgrupper, yttrande frihet som inte kolliderar med mänskliga rättigheter ska det gälla…..

Om era budskap och tankar var klara då skulle vi inte ha sådana reaktioner från allmänheten vilka vi hade här i salen och media av våra medborgare.

Så ni kan inte påstå att här handlar det om den illvilliga tolkningen som vissa partier stått för.

”Ta seden dit du kommer”

Ert budskap säger:

Du ska gärna inte komma hit, men om du är redan här då ska du ta seden dit du kommer. Vad ni menar med seden är jag misstänksam på. Handlar det kanske om segregation och förtyck där människor ska var förtyckta och utan några rättigheter samt följa efter regler och rollspel vilka ni bestämmer eller menar ni att man ska assimileras och inte integreras i samhället.

Om det är så, då har ni gått vilse i era tankar och det är verkligen tid att vakna upp och se er omkring. Om ni inte visste det - i detta vackra land som heter Sverige gäller demokrati och inte anarki.

Det är äntligen tid att sluta med något som heter skendemokrati och dubbelmoral. Ingen tjänar på det. Detta är inte Motalas och inte heller Sveriges framtid. Vi kan göra mycket tillsammans. I dessa svåra ekonomiska tider måste vi alla samlas – alla tillsammans och bidra till att utveckla samhället och landets ekonomi, sluta skyla på invandrare som orsak till svåra tider för att det är inte sanning - det är falskt. Det finns en hel armé högutbildade människor som besitter stor erfarenhet och kunskap - färdiga och klara för arbetsmarknaden. De vill jobba och försörja sina familjer. De vill vara sedda och  de vill att ska märkas att de finns. Om detta har jag redan skrivit i en interpellation om diskriminering här i Motala kommun vilken jag ställde här i KF i april´08.

Era handlingar ”matar och stödjer” detta.

Så om du verkligen menar att du vill ha arbetskraftsinvandring gör något konkret - börja städa först här hemma i Motala kommun. Så att vi är förberedda för arbetskraftsinvandring efter att vi har först städat här i Motala.

Jag och mitt parti skickar en vädjan åt alla tillsammans - vi vill ha förändringar till allas bästa, för vår kommun och för vårt land.

Sead Mulahusic’

Sidan uppdaterades senast: 2009-04-05 23:39