BARN allas ansvar

I dagens samhälle finns det många ensamstående föräldrar och föräldrar som har mist sitt jobb och är arbetslösa Många av dem söker jobb men måste tacka nej till möjligheten att få ett nytt jobb på grund av bristen på barntillsyn på obekväma arbetstider. I allra värsta  fall kan man tvingas flytta och hamna i helt ny miljö.Många arbetsplatser har rotations-tjänster som innebär obekväma arbetstider med både kvälls- och natt-arbete och det gör i sin tur att vardagspysslet är näst intill omöjligt att få ihop.

Vart tionde barn lever idag under existens-minimum i Sverige och denna grupp ökar år efter år och det är helt oacceptabelt. Alla barn har rätt till en trygg uppväxt!

I dagens samhälle finns uppenbarligen ekonomiskt utrymme för miljonlöner vilket vi ser VD-ar i riskkapitalbolag ha och även statliga chefer (Vattenfall bl.a.). I många fall också gigantiska bonusar och pensioner till högt uppsatta chefer förekommer i vårt vackra land och då undrar man varför man lämnat empati och omtanke och inriktat sig på hänsynslöshet och ansvarslöshet??

Dags att fundera över om inte pengarna kan användas mer solidariskt och medmänskligt!!

Seija Kuutti (s)

Sidan uppdaterades senast: 2011-05-10 19:54