Anne-Lie Liljedahl: Visa empati, Byman!

Visa empati, skydda utsatta människor och vara goda medmänniskor??

Att läsa debattinlägget den 16 juni i MVT bekräftar bara högerpolitikens synism mot utsatta människor i vårt samhälle. Att använda ord som empati och medmänsklighet, som man överhuvudtaget inte lever upp till själv, visar med vilken arrogans man styr Motala kommun.

När beslutet togs i bildningsnämnden reserverade sig den samlade oppositionen kraftig. Vi gick omedelbart ut med ett pressmeddelande, där vi beskrev vårt ställningstagande, men tyvärr tog inte Motala Tidning in det. För att göra ett nytt försök skrev vi om pressmeddelandet till en insändare, tyvärr med samma resultat. Att bedriva oppositionspolitik med en borglig styrd tidning gör det inte lätt för Motalaborna att få veta vad vi tycker.

”En utmaning och vi ska klara den!” sa den borgliga majoriteten om den nedmontering av skolan som nu sker. Vilka är "vi"? Är det Nystart Motala och förvaltningscheferna man åsyftar. Dom kommer säkert att klara sig eftersom det inte är dom som drabbas. Det är barnen och föräldrarna. Det är personal som blir uppsagda och skolans kvalité. Det är en del av vårt välfärdssamhälle!

Nästan hälften av alla elevassistenter sägs upp, alla skolvärdinnor och närmare 50 lärartjänster försvinner. Detta med ett mycket tvivelaktigt beräkningsunderlag som grund och samtidigt säger man att kvalitén i skolan skall bibehållas? Är detta att ”behålla kvalitén” i skolan och att kraftsamla? Vilka tror Nystart Motala att man lurar???

Det här är resultatet av en borglig politik som under den tiden man suttit vid makten blundat för verkligheten. Det här är en politik som drabbar dom som har det tuffast i vårt samhälle. Minskade elevvårdsresurser, färre lärare, högre avgifter och hundra fler som blir varslade.

Sen fortsätter man i en debattartikel och försöker ge facket skulden. Det är lite väl magstarkt.

Elevassistenter finns för att vara ett stöd för dom elever som har rätt till extrainsatser för att lyckas i skolan. Antalet assistenter ska inte vara kopplat till hur många elever det finns i skolan utan måste var kopplat till hur många som har ett behov av stödinsats. Det är därför syniskt när Magnus Byman säger upp nästan hälften av assistenterna och säger att det skall ske utan kvalitetsförsämring.

Som argument använder han den globala finanskrisen, minskat elevantal och nu senast skyller han på fackföreningsrörelsen. Skäms, Magnus Byman och ta ansvar för dina och den borgliga politikens handlingar och effekter!

Magnus Byman, du har makten! Du skulle kunnat ge orden empati och god medmänsklighet ett innehåll  men du valde att genomföra Nystart Motalas och  alliansens högerpolitik, som drabbar dom svagaste  ända in i klassrummet!

Annelie Liljedahl
V. ordf. Socialdemokraterna Motala