Sonia Karlsson: Botten har gått ur arbetslösheten

Debattartikel är också inlämnad till MVT

Sverige har nu åtta procents arbetslöshet. Det visar den senaste undersökningen från Statistiska Centralbyrån. Botten har helt gått ur arbetsmarknaden och det verkar inte finnas någon som helst vilja från den moderatledda regeringens sida att göra något åt det.

Allra hårdast drabbas de unga. Nu har vi 150 000 arbetslösa ungdomar, en ökning med 37 000 personer på ett år. Sverige har den näst högsta ungdomsarbets-lösheten i EU, och är ett av de länder där ungdoms-arbetslösheten ökar snabbast. Självklart drabbar det våra unga att regeringen bara sitter med armarna i kors.
Det är för få aktiva insatser i jobb- och utvecklings-garantin för unga, för få arbetsmarknadsutbildningar, och ingen hjälp för att hålla uppe sysselsättning och service i kommuner och landsting.

Jag har i denna tidning många gånger sett länets moderater framhålla hur duktiga de är på att skapa jobb, men nu lär det bli oerhört svårt att hävda det.

Sverige behöver en bättre och aktivare jobbpolitik. Vi behöver en ny regering som förstår att vi måste investera i trygghet och framtidstro.

Sonia Karlsson, (S)
riksdagsledamot      (april 2009)