Marianne Elf: SPI talar med kluven tunga!

SPI talar med kluven tunga!

MOTALA SPI gick till val på grandiosa vallöften. Pensionärerna skulle i alla avseenden få det bättre. Nu är SPI med och styr i Motala tillsammans med den borgerliga alliansen – nu ser vi resultatet. Det bidde inte ens en tummetott!

Det är inte konstigt att SPI försöker lura sina väljare och inte tala om den lokala politiken. I verkligheten har SPI accepterat en hel rad försämringar för pensionärerna i Motala. Stick i stäv med sina vallöften.

Nu senast har SPI sagt ja till åtgärder som ger redan hårt drabbade pensionärer mindre pengar i plånboken. SPI har sagt ja till att ta mer betalt av de som bor i vårdboende och att höja timavgiften för hemtjänst i det egna hemmet. Vi socialdemokrater har reserverat oss mot båda besluten. Eftersom pensionärerna inte fått någon inkomstförstärkning kan vi heller inte ta ut mer avgifter.

SPI säger; vi måste ta ansvar för ekonomin. Ja det måste vi – men vi har också uppgiften att prioritera. Kan vi hitta andra vägar som innebär att vi tar ansvar för ekonomin utan att det drabbar dem som redan har det svårt? SPI gör inte ens ett försök att skydda de pensionärer som får vända på varenda krona.

Om SPI menar allvar med sina löften borde partiet fundera över kommunernas intäkter. Varför har ni inte protesterat mot de orättvisa skattesänkningar som den borgerliga regeringen genomfört? Varför har ni inte protesterat mot höjningarna av avgiften till a-kassan som den borgerliga regeringen genomfört? Konsekvensen blev att en halv miljon svenskar lämnade a-kassan. Nu får kommunernas socialbidragskonton ta ansvaret för den politiken.

Äldreomsorgen och pensionärerna får vara med och betala för den borgerliga regeringens politik. Varför skriker ni inte i högan sky om att pensionärerna får betala mer skatt än de som arbetar?

SPI talar med kluven tunga! Nu ställer jag mig frågan; När kommer leveransen? När ska ni leva upp till era vallöften?

Marianne Elf (S)

Sidan uppdaterades senast: 2009-07-25 14:25