Tony Persson: Moderaterna förstår inget

Svar till Andreas Norlén (M)

Du skriver att alliansen är så duktig på att ordna jobb. Ja, när det gäller att använda piskan för att, som de tror, då kommer folk att få jobb. Då har alliansen varit på hugget.

I sin iver att dumpa lönerna för den enskilde arbetstagaren och försöka sänka fackföreningsrörelsen i botten så har alliansen full-ständigt tappat poängen med ”arbetslinjen” när de genomförde 75-dagarsregeln.

Vi tar ett exempel: Kalle är timvikarie och har ”stämplat ut” sina 75 dagar. Då kan han välja att bli erbjuden ett eller två ”påhugg” i veckan på deltid av arbetsgivaren som ger ungefär 7 000 till 8 000 kronor per månad. Eller också kan han se över om hans a-kassa de resterande dagarna ger mer i veckan. Jag räknar ut att om Kalle är helt arbetslös i en hel månad så kan han få ut ungefär 10 000 till 11 000 kronor per månad i a-kasseersätt-ning. Är det att skapa arbetstillfällen? Blir det då lönsamt att jobba?

Sedan använder sig Andreas Norlén av termen bidrag när det gäller a-kassa. Ja, han är envis med att få folk att tro att man får a-kassa som bidrag. A-kassan betalar den enskilde till stor del själv genom höga egenavgifter. Alliansen har ändrat mycket i både avgifter och ersättning och framförallt i regelsystemet, så det är definitivt inget bidrag. Det är en arbetslöshetsförsäkring och inget annat.

Hur mycket du än försöker, Andreas Norlén, så är det ingen vanlig löntagare som förstår att om regeringen ger skattesänkningar för de som har jobb kan det skapa jobb till dem som inget har? Du pratar om drivkraften för arbetstagaren att få jobb, men det är fortfarande så att det är arbetsgivaren som anställer och då spelar det ingen roll hur många jobb som man söker.

Se bara på hur det ser ut nu med alla varsel. Om arbetsgivaren skulle ha kvar sin arbetskraft och utbilda dem i lågkonjunktur så skulle de sedan ha lättare att ha kompetens när högkonjunkturen kommer. Då behövs det ju inte betalas ut så mycket a-kassa heller eftersom den arbetslösa tiden skulle bli mycket kortare. Det skulle staten spara på.

Tony Persson (S) (april 2009)

Sidan uppdaterades senast: 2009-07-25 14:02

TopGallery