Sead Mulahusic: Svar till Rune Petterssons insändare i MVT

Svar till insändaren ”Hur kan det vara okej att semestra i hemlandet? från  Rune Petterson i Motala, publicerad i Motala Vadstena Tidning

Det kan vara okej att semestra i hemlandet!

Att man semestrar i hemlandet låter helt OK. Det är härligt att besöka släktingar och bekanta, vilka man har inte sett på längre. Detta gör också svenska urinvånare här i Sverige och det gör flesta av de svenskar som flyttat till andra länder någon gång.

Vi har också en kategori av ”nya svenskar”, som bor i vårt vackra land och som också har rätt att andas frisk luft, jobba, utbilda sig och skaffa sin familj. Våra nya svenskar kom hit p. g. a. olika skäl - som skyddsbehövande, arbetskraftsinvandring, anknytningar till familjen osv.

Sådana resor kan man kalla semester-, besöks-, affärsresor etc.. I alla dessa resor kan vi bara se det positiva – att marknadsföra Sverige var någonstans man befinner sig i världen - speciellt viktigt i dessa svåra ekonomiska tider, där man måste hitta ny marknad för att överleva.

Varje individ är en ambassadör för vårt land och det ska inte vara något tvivel att alla som reser pratar bara det positiva om vårt land.

Du, Rune, visste du inte att vi alla andas samma luft och dricker samma vatten – urinvånare, som du kallar ursprungliga svenskar, och de som har invandrat och som jag kallar ”nya svenskar”. Visste du inte att vi flyger samma flyg, när vi reser? Säg inte att det är en miljöfråga att man har öppnat en flygrutt till Irak eller Syrien eller….

Allting är en miljöfråga och vi ska alla tillsammans bidra att hålla vår miljö ren och fin för ett människovärdigt liv. Dina ord i insändaren, ”etniskt flyg”, miljötänkande/rädda miljön genom att stoppa etniska flyg, jämförelse med arbetslösa svenska som inte har busspengar in till Motala centrum (dvs. lägga skuld på invandrare för svåra ekonomiska tider trots att du vet att detta är inte sanning) leder till för att förorena miljö.

Vad är du ute efter,Rune, med din insändare är att  skapa oro hos svenska folket med falska kommentarer som ingen har nyttja av och som bara förorenar miljön ännu mer om du fortsätter på så sätt. Svenska folket är mycket klokare än du tror och folket känner igen sådana signaler som du skickar som falska och oacceptabla.

Rune - glöm inte att under himmelen finns plats för oss alla oavsett vad vi heter, vad vi har för religion, hudfärg och vilket land man kommer ifrån. Rune - vakna upp och se dig lite omkring. Vi alla är människor som andas samma luft och dricker samma vatten.

Sead Mulahusic
Kommunfullmäktige ledamot  Socialdemokrat