Tony Persson: Välfärden kräver att vi betalar skatt

Välfärden kräver att vi betalar skatt

Jag ser mer och mer att det diskuteras om skattereduktion och jobbavdrag, vem som får och inte får.

Jag känner att jag måste varna för den diskussionen för annars blir vi lurade igen, som vid förra valet. Då trodde vi att fler skulle få jobb, pyttsan.

Jag anser att vi måste våga prata om skattepengar, för enligt min ideologi så anser jag att jobbskatteavdraget är en stor fälla i välfärden. Vi måste förstå att om det ska bli någorlunda rättvist i samhället, så ska vi betala skatt för att kunna åtnjuta alla offentliga tjänster, såsom till exempel sjukvård, barnomsorg, äldreomsorg, väg-och fastighetsbyggen etc.

Alliansen försöker bara lura oss genom att visa att vi kan få mer i plånboken vid lönetillfället men då får vi ju också betala direkt ur plånboken när vi behöver tjänsterna. Det gynnar bara de rika eftersom det är dom enda som kommer att ha råd att betala för välfärden då.

Jag tycker att vi ska tänka på att om vi alla är beredda på att dra vårt strå till stacken, genom att betala (kanske lite högre men rättvis skatt) så kan välfärden bestå, både för fattig och rik.

Tony Persson

Sidan uppdaterades senast: 2009-09-27 21:25