Tony Persson: Andréas Norlén räknar som han har förstånd till.

Ja, gott folk, Andreas Norlén räknar som han har förstånd till. Han schabloniserar och generaliserar i sina räkneexempel, så att vi ska tro att det är lika för alla men verkligheten ser annorlunda ut.

För det första så är det bara under drygt tre månader som en helt arbetslös kan få 80 procent av sin tidigare heltidsinkomst. Där var alliansen snabb att ändra i reglerna.

För det andra så ändrades reglerna i heltidsmåttet så att man absolut inte får ha varit förkyld några dagar under räkneåret för dom drar av varenda timme som man varit frånvarande. Det i sin tur betyder att det inte alls är säkert att man får någon ersättning över huvud taget.

Det är här vi socialdemokrater och borgarna bland annat skiljer oss åt.

Socialdemokraterna vill att vardagen ska vara trygg och säker för den enskilde, både i hög- och lågkonjunktur. Det är därför som vi vill erbjuda till exempel utbildning och en a-kassa som är värd namnet under lågkonjunktur så att det är lätt att ställa om och till och med byta arbetsuppgifter när högkonjunkturen kommer.

Andreas Norlén använder fina ord som skattesänkning och att dom ska ordna jobb och så vidare, men jag tror att de flesta medborgarna har genomskådat deras politik. Vad dom vill göra är att en liten klick rika människor ska styra över en stor mängd allt fattigare arbetstagare som ska stå med mössan i hand och vara tacksamma för att över huvud taget ha ett jobb.

Så vill vi socialdemokrater inte ha det. Därför anser jag att vi har vår chans att se till att det inte blir så utan att vi kan få leva och tro på en trygg och säker framtid genom att rösta till EU-parlamentet den 7 juni och se till att vi också byter regering i riksdags-valet 2010.

Tony Persson (S) (maj 2009)

Sidan uppdaterades senast: 2009-07-14 19:21