En röst på miljöpartiet i Motala är en röst på högern

Tyvärr är en röst på Miljöpartiet i Motala , en röst på högerpartierna i Nystart.
Är du miljökämpe så är det helt Ok att rösta på Miljöpartiet i Riksdagsvalet.  Där bildar Miljöpartiet tillsammans med Socialdemokraterna och Vänsterpartiet en stark röst för miljö och klimatfrågorna.
Men i Motala blir en röst på Miljöpartiet också en röst för utförsäljning av vår välfärd.  Att friskolorna får etablera sig fritt och utarmar den kommunala skolan. Att vinst inte går tillbaka till skolverksamheten utan försvinner i aktieägarnas fickor. Att Miljöpartiet  har svikit sin hjärtefråga ”Nej till vårdnadsbidrag”  och röstat för detta. Ja, listan kan göras lång.
Miljöpartiet har fått frågan att  delta i samarbetet  med Socialdemokraterna och Vänsterpartiet och tackat nej. Det beklagar vi. Vi har sett att ett byte av block är fullt möjligt i detta skede av valrörelsen. I Nyköping hände detta nyligen.

Vårt samarbete har namnet Solidariskt Motala och vi har ett mycket bra miljöprogram tillsammans.
Mp fick efter förra valet en ordförandepost i Tekniska nämnden. Hade man deltagit i det röd-gröna samarbetet hade Mp fått inflytande över alla delar av den kommunala verksamheten och inte behövt  överge sin värdegrund i viktiga frågor.
Men nya tider kommer efter valet. Hur ska miljöpartiet göra då?

Annelie Liljedahl vice ordf (S) kandidat till fullmäktige
Kerstin Lundberg vice ordf (V) kandidat till fullmäktige, landsting och riksdag

Sidan uppdaterades senast: 2010-09-09 11:19