”I ’Välfärdens kärna’ ingår inte att ge ersättning till arbetsföra människor”, säger Reinfeldt!!

Jag läste insändaren av Karl Fransson, i Motala Tidning, där han tar upp det borgerliga begreppet ”Välfärdens kärna”. Vad innehåller det? I valrörelsen hör vi varje dag att Alliansen värnar om den. Och vi som inte vet vad som döljer sig bakom begreppet tycker kanske att det låter bra. Men vad är det som lämnas utanför?
I en artikel i ”Aktuellt i politiken”, får partiledarna i Alliansen svara på frågan. Svaren förvånar mig inte, snarare gör mig mörkrädd!!!
Det är ”att inte ge ersättning till arbetsföra människor”!!!  Men alla arbetssökande är ju arbetsföra!! Ska de inte ha någon ersättning under tiden de söker arbete?  De som är sjukskrivna och på väg ut i arbetslivet, ska de inte ha någon ersättning?
De borgerliga partiledarna, med Reinfeldt i spetsen, är överens om att i ”Välfärdens kärna” ingår inte kultur, fritid och turism. Det innebär att idrottsanläggningar, stöd till föreningar, idrottshallar, badhus, kulturskolor, stadsbibliotek, turistsatsningar och så vidare, inte ingår i ”Välfärdens kärna”!!!
I ”Välfärdens kärna” är det enbart den lagstadgade kommunala verksamheten som ingår. Och vi får se hur länge moderaterna väntar, innan de tar bort även den.
Vad händer då i Motala, med Moderaterna i spetsen för Nystart, om de vinner valet??  Vad händer med vårt föreningsliv, kulturliv, turism? Vad händer med alla arbetssökande, sjukskrivna, pensionärer, ensamstående föräldrar? Frågorna är många!
Karl Fransson har helt rätt när han skriver att ”bra välfärd kräver att vi gemensamt betalar skatt”. Betalar efter förmåga och får efter behov, säger vi Socialdemokrater!
Det mest otäcka är att förändringarna görs långsamt, försiktigt och långsiktigt så att vi inte ska märka för mycket av dem innan det är försent!! Om ”Välfärdens kärna” vinner i valet, blir det bara de som kan betala för sin fritid, kultur, turistsatsningar och så vidare, som får njuta av det!! Karl Fransson sätter huvudet på spiken när han skriver; ”en slags minivälfärd, där bara det mest nödvändiga ska betalas med skattemedel, resten ska vi själva bekosta”.
Att rösta på Nystart Motala eller Alliansen är som att kissa i sängen!! Först blir det varmt och skönt, men sen blir det iskallt!!
Anne-Lie Liljedahl
Kandidat till fullmäktige (S)

Sidan uppdaterades senast: 2010-09-09 11:28