(S) och (V) om skolnedskärningar

2009-05-13

Pressmeddelande från socialdemokraterna och vänsterpartiet,  med anledning av Nystart Motalas förslag på nedmontering av kommunens skolverksamhet.

Idag går Nystart Motala, tillsammans med bildningschefen och personalchefen, ut med ett pressmeddelande med rubriken ”En utmaning, och vi ska klara den!”

Vilka vi? Är det Nystart Motala och förvaltningscheferna man åsyftar. Dom kommer säkert att klara sig eftersom det inte är dom som drabbas. Det är barnen och föräldrarna som drabbas i första hand. Det är personal som blir uppsagd och skolans kvalité sänks. Det är en del av vårt välfärdssamhälle.

Nystart Motala blundar för verkligheten. Man ser besparingarna som en utmaning och säger att kvalitén i skolan skall bibehållas.  Samtidigt innebär beslutet att man minskar följande yrkesgrupper inom skolan med
• 61 lärare
• 56 elevassistenter
• 17 övriga
Dessutom innebär förslaget att
• det blir fler barn i klasserna.
• man tar bort skolvärdinnor och resurspedagoger
• det blir fler barn i fritidsverksamheten per grupp
• resursteamen minskas
• läromedelstilldelningen minskas.
• matavgiften för gymnasieelever ökar från 500 kr till 800 kr
• nedmontering av studie och yrkesverksamheten med 20 %.

Är detta att behålla kvalitén i skolan och att kraftsamla? Vilka tror Nystart att man lurar????

Det här är resultatet av en borglig politik som under den tiden man suttit vid makten blundat för verkligheten. Det här är en politik som drabbar dom som har det tuffast i vårt samhälle. Minskade elevvårdsresurser, färre lärare, högre avgifter och hundra fler som blir varslade. Detta är bara en början.

”En utmaning, och vi ska klara det!”

Vi får en fadd smak i munnen och säger nej till sådana förslag

Socialdemokraterna i Motala  Vänsterpartiet i Motala
Ingvar Ståhl                         Anders Andersson