Torbjörn Holmqvist om Motala Lasarett

Borgerligt förslag hot mot akuten på LiM.

Det blir allt mer tydligt att de borgerliga partierna kommer att föreslå att stora delar av ortopedverksamheten ska flyttas från Lasarettet i Motala. Det kommer att få stora effekter eftersom lasarettet sedan ett par år är profilerat mot ortopedi. profileringen innebär att man tar emot ortopediska patienter från hela länet.

- Länsuppdraget är jätteviktigt, säger Torbjörn Holmkvist ordförande socialdemokraterna i Motala. Det ger utvecklingskraft till hela hälso- och sjukvården i västra länsdelen utan det riskerar sjukhuset att dö sotdöden.

Men förslaget utgör också ett hot på kort sikt. Med ortopedin försvinner också stödfunktioner som används till annan verksamhet.

- Förslaget om neddragning på ortopedin på LiM hotar därför även akutverksamheten, säger Torbjörn Holmkvist. Det som känns tråkigt är att de borgerliga politikerna från Motala redan verkat kapitulera. Själv tänker jag fortsätta kräva att LiM skall ha profilering med de uppdrag för hela länet som det innebär.

För mer information kontakta Torbjörn Holmkvist ordförande socialdemokraterna i Motala och ledamot i landstinget. 0706-52 24 24

Sidan uppdaterades senast: 2009-10-08 14:35