Solidaritet - ett fantastiskt ord!

Solidaritet, har du smakat på ordet? För mig är det smaken av goda kryddor och välsmakande efterrätt. Kryddorna består av omtanke och glädjen i att dela med sig. Den välsmakande efterrätten innehåller ett samhälle där alla mår bättre och får leva ett värdigare liv.

Grundbulten i välfärdssamhället är solidaritet. Alla ska kunna och har rätt att få leva ett bra liv. Det är därför socialdemokraterna i decennier byggt välfärden. Det är skälet till att sjukförsäkringen och a-kassan finns. Det är därför vi finansierar sjukvården och äldreomsorgen via skattsedeln. Det är därför utbildningen i vårt land ska vara kostnadsfri och öppen för alla. Allt detta grundar sig i att vi betalar skatt och lever efter tesen: Av var och en efter förmåga – till var och en efter behov!

Men uttrycken för solidaritet stannar inte inom landets gränser. Världen runt finns många som lever under miserabla förhållanden. Människor som inte har mat för dagen och tak över huvudet, för oss självklart och grundläggande. Därför delar vi med oss av vårt överflöd både genom ekonomiskt bistånd och överföring av kunskap. Också detta betraktar vi som självklart idag men är i grunden ett uttryck för det solidariska samhälle som jag som socialdemokrat står för.

Det solidariska samhället har inte vuxit av sig själv. Det är ett medvetet politiskt arbete som ligger bakom det samhälle vi har idag. Ett arbete som ofta varit ifrågasatt och som i tid till annan mötts av starkt motstånd. Kampen står mellan egenintresset och viljan till lösningar som gagnar alla. Den kampen syns exempelvis i svårigheten att finna vägar där ”gamla” och ”nya” svenskar hittar varandra och för att i solidarisk anda möta framtiden.

Att vara solidariskt är också att visa respekt för andra människors åsikter, religion, kön, hudfärg, ålder, sexualitet osv. Vårt värde som människor är lika oavsett ingången. Att respektera alla människors lika värde är i allra högsta grad en solidarisk handling.

Kampen för solidariteten tar aldrig slut. Den måste alltid stå högt på den politiska dagordningen. Den driver mig i mitt engagemang för det samhälle jag tror på. Ett samhälle där vi respekterar varandra och delare med oss till varandra. Då får vi ett samhälle där vi berikar varandras liv och skapar grunden för en god framtid.

Camilla Egberth (s)

Kandidat till kommunfullmäktige