"KD är inte musen som röt – ens i Nyköping"

Kristdemokraterna är en svårartad kameleont. Partiets företrädare driver en moraliskt präglad kristen etik när de oförtrutet talar om "vi och dom" – både vad gäller flyktingar och feltänkare hemma i Sverige: vem som är och inte är en god medborgare. Den nya KD-ledaren, Ebba Busch Thor, svensk politiks järnlady levererar dock mer brunrostiga budskap än blankt stål, allt i syfte att vinna tillbaka väljare från Sverigedemokraterna.

Mitt i eländet hoppar partiet av det parlamentariska avtalet, decemberöverenskommelsen, om den praktiska möjligheten att styra Sverige utan att regeringen blir ett byte för Sverigedemokraterna. Ledaren för Kristdemokraternas ungdomsförbund firade decemberöverenskommelsens död med champagne. Men vad värre är: den i kommunfullmäktige moraliskt mästrande Marita Göransson, ledaren för Kristdemokraterna i Nyköping, var en av maktspelarna bakom sänkningen av decemberöverenskommelsen (SN 9/10).

I sitt följe hade hon den meriterade landstingspolitikern Östen Eriksson. För maktspelare gäller inte avtal, bara makt och ideologiskt testuggande.

Vart leder det oss i Nyköping om Allianspartierna, stödda av SD, tar över makten i Nyköping efter 2018 års val?

Politiska handlingar kräver logik. Regeringen och Alliansens partier hade kommit överens om att hålla SD utanför det politiska vardagsarbetet för att SD inte skulle kunna kidnappa regeringsarbetet. Parterna beslöt acceptera en minoritetsregerings budget i dag och, om så behövs, även efter valet 2018. Allt i syfte att hålla SD borta från möjligheten att sabotera ett hederligt politiskt arbete oavsett om det är vänster eller höger vid regeringsrodret.

Marita Göransson, Östen Eriksson och deras gelikar inom KD tycker annorlunda. Logiken ger då att för dessa revoltörer är det viktigare att driva en hård högerpolitik tillsammans med SD än att bevara ett liberalt grundkoncept för politiskt styre.

Kristdemokraterna är ivriga att vifta med den blågula fanan i all politik och i dagarna särskilt i frågan om flyktingmottagandet, påhejade av Svenskt Näringslivs representanter och dess lobbyister. På den fanan vimlar det av bruna fläckar. Men det tycks inte bekymra Kristdemokraterna.

När Busch Thor avskedade sin ekonomiskpolitiske talesperson för några dagar sedan var det en markering att KD:s socialkonservativa inslag nu är borta.

Andan från Livets Ord härskar och den sociala traditionen från Pingströrelsen är nu definitivt historia. Varför gjorde du oss detta, Göran Hägglund?

Men KD är ingen isolerad kraft i svensk politik. KD är en del av Alliansens fyra partier och unkna frispel har sitt pris och skvätter över på bröderna och systrarna i den högra gemenskapen.

Moral är alltid en förhandlingsbar enhet. Inget parti kan tyvärr svära sig fritt från den hanteringen. Men i dag står vi inför ett globalt vägskäl där frågan om humanism och medmänsklighet är en brytpunkt och det kräver moral av en annan dignitet.

Ulf-Göran Widqvist (S)

författare och småföretagare