Årsmöte 2008

Nynäshamns Arbetarekommuns årsmöte
Kommunens socialdemokrater genomförde lördag den 15 mars sitt traditionella årsmöte på Folkets Hus i Nynäshamn. Ett 60-tal medlemmar deltog i mötets tre delar. Första delen är den formella, alltså årsmöteshandlingar med val, revision med mera. Den omvalde ordföranden Tommy Söderblom konstaterade att han redan i flera år varit den äldste ordföranden i föreningen nu 103-åriga historia. Och i ärlighetens namn var det inte mycket till föryngring som utmärkte våra val av representanter i utskott och i arbetarekommunen närstående organisationer. Desto mera glädjande att SSU-klubben är inne i ett expansivt skede. Så håll ut, snart kommer de unga!
Den andra delen av årsmötet var ett anförande på 30 minuter av vårt kommunalråd Ilija Batljan. Och han höll inte något lågt tempo, för hur skulle han annars hinna med allt som hände i framtidskommunen Nynäshamn 2007. Att det fortsätter att hända 2008 har vi redan sett och NP:s rubrik om det gångna året: ”Året då allt hände” är antingen felaktig eller också får det bli en stående rubrik vid varje nyår!
Vad var det då som hände? Detaljplaner som krävs vid byggnationer är uppemot 10 gånger fler än för något år sedan. Antalet jobb ökar, och i sommar blir det ännu fler då alla ungdomar garanteras några veckors sysselsättning. De som ännu inte har jobb kan inom kort vända sig till kommunens Arbets- och utvecklingscentrum där statliga FK och AF finns i samma lokaler som tjänstemän från kommunen. Lokaler i huset där salig Posten fanns.
Svensk Näringsliv rankar ständigt vår kommun högre och högre, när man mäter företagsklimatet i alla landets kommuner. Man behöver inte övertolka siffrorna för att finna att Nynäshamn är nr 1 bland länets kommuner. Och inte blir det sämre med fyrfilig 73:a och förlängda dubbelspår med längre perronger. Och vill inte Staten bygga broar så vi får göra det själva som i Ösmo. Samma Ösmo där nya simhallen redan är fylld av någon smutsig kalsong, men mer med rena kroppar. Svettig blir man också på Ringvägen om man springer som undertecknad, eller nyttjar de olika redskapen utefter Sveriges längsta friskvårdsattraktion.
Under rubriken Människan före Systemet kom sedan Ilija över på bra fungerande skola och äldreomsorg. Och då var det dags att nämna Hockeygymnasiet och byggstarten av seniorbostäder i kommunens olika delar. Och är vi inte friska så är kommunens inköp av Sjukhuset i centrum en god framtidsinvestering. Att årets bokslut visade på ett överskott på mer än 40 miljoner är ju inte heller illa. Med dessa miljoner i åtanke är det ännu viktigare att ordna heltidstjänster åt alla kommunanställda som så önskar.
Är då allt frid och fröjd i kommunen? Kanske inte, men vi har ju en alliansopposition som fullständigt grävt ned sig i det negativa, så vi överlåter sådana tankar åt de ständiga nejsägarna i m, kd och c. Undrar om de har lika trevligt på sina årsmöten, vilket för mig in på den tredje delen av årsmötet – en härlig vår buffé från Folkets Hus.
Lasse Lindberg
2008-04-06 23:44