Mångmiljonstöd till KomAn-projektet

Liselott VKomAn-projektet, som hjälper personer med funktionsnedsättning att få arbete, har beviljats 40,5 miljoner kronor i stöd från Europeiska socialfonden, ESF.
— Det känns helt underbart att vi får detta stöd, säger Nynäshamns projektledare Carina Brännäng.

Projektet är ett samarbete mellan kommunerna i Nynäshamn, Haninge, Tyresö och Värmdö. I Nynäshamn beräknas projektet ge 40 personer arbetslivserfarenhet de närmaste två åren.

Särskilda handläggare ska arbeta med att få fram arbeten samt underlätta för arbetstagare och arbetsgivare på arbetsplatsen. Lönen betalas av kommun och arbetsförmedling, som är huvudfinansiärer. En annan viktig samarbetspartner är Försäkringskassan. Genom projektet ska även cirka 35 personer delta i kooperativ som planeras arbeta med bland annat servering, hantverk, och fastighetsskötsel.

— Målet är att deltagarna ska driva kooperativet så självständigt som möjligt och på sikt även kunna ta klivet ut på arbetsmarknaden, säger Carina Brännäng, projektledare för Nynäshamns kommun.

Cirka 50 personer ska även erbjudas kurser som ska aktivera och hjälpa dem att komma i arbete. Minst åtta personer erbjuds också yrkesutbildning på arbetsplatser.

— I Nynäshamn ska alla ha rätt till jobb. Vi satsar bland annat på sommarjobb till alla ungdomar, heltid till kommunanställda och nu på att hitta vägar ut i arbetslivet för personer med funktionshinder, säger Liselott Vahermägi (S), socialnämndens ordförande i Nynäshamn

Sidan uppdaterades senast: 2009-08-24 23:18

TopGallery