Sommarjobbssatsning lyckad

"Jag kommer ha lättare att få andra arbeten"

Ungdomarna har överlag positiva erfarenheter av Nynäshamns kommuns satsning på sommarjobb till skolungdomar. "Studiemotivationen har förbättrats, kommer lättare att få andra arbeten, vet bättre vad jag vill studera till är några av de påståenden i en enkätundersökning, som en stor del av ungdomarna stämmer in i.

— Det är otroligt viktigt att alla ungdomar får möjlighet att sommarjobba. Därmed lär dom sig också att arbete är ingenting som är exklusivt för några få utvalda utan basen för vårt välstånd där alla ska kunna vara delaktiga, säger Ilija Batljan (s), kommunstyrelsens ordförande i Nynäshamn.

I somras erbjöd Nynäshamns kommun tre veckors sommarjobb till alla skolungdomar från årskurs nio till och med årskurs tre på gymnasiet. En enkätundersökning bland ungdomarna visar alltså att de är nöjda med satsningen. Bland annat säger närmare 40 procent av de som svarat på enkäten  att de sökte jobb för att få kontakter på arbetsplatser och nästan lika många säger att de nu lättare kommer att få andra arbeten. Dessutom uppger drygt 10 procent att studiemotivationen har förbättrats.

Nästan alla av de tillfrågade vill även att kommunen ska fortsätta att erbjuda sommarjobb till alla ungdomar.

— Vår målsättning är att alla ungdomar som vill ska få ett jobb även nästa sommar och vi  hoppas att fler kommuner ska följa efter, säger Leif Stenquist (fp), kommunalråd i Nynäshamns kommun.

Även företagarna som tagit emot sommarjobbarna vill se en fortsättning. Deras kommentarer i en enkätundersökning är bland annat " Bra satsning på ungdomarna, A har varit till stor hjälp hos oss och Vi fick en toppenkille som var perfekt".

För mer information kontakta:
Ilija Batljan (s) kommunstyrelsens ordförande i Nynäshamn               070-518 39 67        ilija.batljan@nynashamn.se
Åsa Ericsson
presskontakt