Aktuellt januari-mars 2016

För medlemmar

För oss socialdemokrater i Örebro!

Det nya året har börjat med många utmaningar men också många segrar. Redan under årets första månader har flera viktiga politiska beslut fattats och vi har tagit steg framåt mot ett bättre Sverige. Det är nu vi kan börja se hur Socialdemokratisk politik gör skillnad!

• Regeringen har beslutat att införa ett sommarlovsstöd till kommuner som planerar att utveckla och genomföra kostnadsfria sommarlovsaktiviteter för barn mellan 6 och 15 år.
  • Bortre tidsgränsen i sjukförsäkringen avskaffades
  • Första stegen mot en rättvisare pension genom avskaffandet av den orättvisa pensionärsskatten – från och med januari fick 1,3 miljoner pensionärer mer i plånböckerna.
  • Kostnadsfria läkemedel för barn under 18 år
  • Anvisningarna till nya fas 3-platser stoppas, vilket på sikt betyder att inga fler personer släpps in.

Vi hoppas att du som medlem, tar chansen att vara med i det fortsatta arbetet. Det kan du göra i din lokala förening, genom att komma med förslag på förbättringar, få mer kunskap och insikter genom att delta på in partimöten och utbildningar. Vara med på utåtriktade arrangemang och aktiviteter. Du väljer själv och vi ser fram emot att möta dig i det politiska arbetet. För vi ska fortsätta visa att socialdemokratisk politik gör skillnad!

Medlemsforum

Här får du som medlem möjligheten att fördjupa dig i några politiska områden. Tillsammans med andra, beskriva de utmaningar och lösningar vi ser för framtidens jobb, välfärd och utveckling i hela vår kommun och län. Medlemsforumen under våren kommer att vara:

Den 25 februari kl.19.00–21.00 plats: Stortorget 19

”Örebro en växande kommun-Utmaningar i en växande stad”

Den 31 mars kl.19.00–21.00 Plats: Stortorget 19

"Socialt hållbart Örebro - Hur skapar vi socialthålbart Örebro?"

Medlemsutbildningar

Vill du veta mer om partiet och vår politik? Ta chansen och anmäl dig!

Du kan även skicka intresseanmälan till oss att gå utbildningar. Vi återkommer när vi planerar fler om inte dessa datum passar.

Nästa tillfälle under våren för att gå S1 är:

Den 19-20 mars. Lördag mellan kl.10-16 och söndag kl.10-16. Lunch och fika ingår.

Plats: Vår lokal på Stortorget 19

Anmäl dig till johanna.skottman@socialdemokraterna.se

Representantskapsmöte/årsmöte

I Örebro har vi ca 40 lokala socialdemokratiska föreningar och över 1300 medlemmar. Vi har 3-5 representantskaps/medlemsmöten per år. Du är välkommen dit som medlem, men de som kallas och har rösträtt är de personer som de lokala föreningarna utsett som ombud.

Årsmötet kommer att äga rum den 7 mars kl.18.30 på Karolinskaskolan (Karro) Aulan med fika från kl:18.00

Tänk om vi vore dubbelt så många!

Det är faktiskt väldigt enkelt. Vi alla frågar en person var, om de vill vara medlemmar i vårt parti. Det kan vara personen vi ser vid frukostbordet varje dag eller släktingen, grannen som vi vet är sossar men ingen bara har frågat. Gå in på vår hemsida och klicka dig fram, eller be personen sms:a SAP Medlem och personnumret (ååmmddxxxx) till 72456 eller ring oss på 019-16 71 10 så hjälper vi till. När du gjort det, meddela oss så skickar vi dig en lott!

Träff för nya medlemmar

Är du ny medlem i partiet, känner du någon som är det eller vill du ha lite mer information? Då är du välkommen till träff för nya medlemmar. Passa på att ta med dig en kompis som är intresserad av socialdemokraterna! Träffen sker innan medlemsforum så då finns det ett bra tillfälle att stanna kvar och fördjupa dig i ämnet hur vi når ut med vår politik.

Nästa träff för nya medlemmar är:

Den 31 mars kl.18.00–19.00 Plats: Vår lokal Stortorget

Hälsningar Irén Lejegren/

ordförande för socialdemokraterna i Örebro kommun

Hur når du oss enklast?

Vi som arbetar som ombudsmän för socialdemokraterna i Örebro heter Dennis Begic och Johanna Skottman. Vi finns på Stortorget 19 B, 702 11 Örebro. Säkrast mellan kl.8.30–16.00.

Kom gärna in på en fika om du har vägarna förbi!

Du når oss på:

dennis.begic@socialdemokraterna.se tfn 16 71 07

johanna.skottman@socialdemokraterna.se tfn 16 71 11

På vår hemsida www.socialdemokraterna.se/orebro hittar du nyheter och information. Vi har också en egen facebooksida ”Socialdemokraterna Örebro kommun” där vi publicerar nyheter och annonserar aktiviteter. Vår sida på Facebook hittar du påwww.facebook.com/socialdemokraternaorebro.

Sidan uppdaterades senast: 2016-02-22 09:46