Baastad vill ha breda lösningar för Örebro

Hur ska Örebro regeras? Moderaternas plan i Sverige är att cementera blockpolitiken och låta SD bli vågmästare.– I Örebro kommer vi socialdemokrater under inga omständigheter låta SD få inflytande över politiken, vi står upp för breda lösningar för att nå dit. Blockpolitiken är redan uppbruten. Hur moderaterna i Örebro ska få ihop ett samarbete utan att luta sig mot SD har vi inte hört ett ord om från Anders Åhrlin, säger Lena Baastad (S), kommunstyrelsens ordförande.

Statsminister Fredrik Reinfeldt har uttalat sig om att han inte vill stötta en socialdemokratisk regering om den inte får majoritet i riksdagen. Det innebär att statsministern är beredd att regera vidare i minoritet med stöd av SD.I Örebro har Socialdemokraterna sagt kategoriskt nej till en sådan lösning. Det beskedet gäller ännu.

– Vi lyckades skapa en blocköverskridande majoritet efter det förra valet. Vi fick en stark kommunledning. Nu går vi till val som enskilt parti, men med det tydliga budskapet att vi är beredda att hitta breda lösningar efter valet, för att undvika att främlingsfientliga krafter får inflytande i Örebro, säger Lena Baastad.

– Men hur ska moderaternas kandidat Anders Åhrlin göra, det har vi inte hört något om alls. Är han beredd att göra en stopplista över saker som inte får göras i Örebro, som Moderaterna gick med på förra gången de bildade en koalition. Eller är han beredd att luta sig mot SD i antingen minoritet eller majoritet? Jag tror att både jag och andra örebroare vill ha det beskedet.

Lena Baastad säger att ett starkt resultat för Socialdemokraterna också är det säkraste sättet att få en stark kommunledning.

– Det är vad vi kämpar för. Vi hoppas och tror att våra lokala frågor om fler jobbmöjligheter och en skola som går före skattesänkningar är de frågorna väljarna vill ha besked om. De frågorna har vi kunnat jobba bra med i den nuvarande kommunledningen. Hur valresultatet ser ut efter den 14 september vet ingen idag. För mig handlar det om att skapa en kommunledning som fortsätter att föra Örebros utveckling framåt.  Därför är mitt budskap – jag är beredd att samarbeta brett.

För mer information:
Lena Baastad: 070-375 16 37