Debatt om jobb och skola går före smutskastning

Lena Baastad utmanar moderaternas Anders Åhrlin på debatt.
– Det är tröttsamt att han inte vill prata om hur kommunen ska utvecklas. De använder sina reklampengar och debattinlägg till att prata om allt annat än hur Örebro ska bli bättre. Det är vad valrörelsen borde handla om, därför möter jag gärna Åhrlin i en debatt om jobben, skolan och välfärden, säger Baastad.

Valet i Örebro borde handla om skolan och jobben. Moderaterna väljer istället att sänka nivån på debatten, medvetet, för att flytta fokus från jobb, skola och välfärd till att handla om annat.

– I Stockholm lägger moderaterna 24 miljoner på att svartmåla sina motståndare. Statsministern försökte i helgen skyla över revorna i välfärden genom att prata om invandringen, moderaterna sätter solidaritet mot välfärd på ett väldigt cyniskt sätt. Här i Örebro följer moderaterna med i partiets strategi. När de gör reklam handlar den om oss Socialdemokrater istället för vad Moderaterna vill. De går helt enkelt inte till val på egna meriter.

– Om det beror på att de inte vet vad de vill eller om de inte tror på sina egna idéer får de svara på själva. Jag tycker att valrörelsen ska handla om hur Örebro blir bättre. Jag hoppas Anders Åhrlin, deras kandidat till jobbet som kommunstyrelsens ordförande, ställer upp på att prata jobb och skola under en debatt, där vi ska tala om vad vi vill istället för att tala om motståndaren.

Lena Baastad reagerar på att det är främst brottsbekämpning Moderaterna återkommer till i sitt politiska budskap.

– Örebroarna vet skillnad på en kommunpolitiker och en polis. Vill Åhrlin prata om hur polisen lyckas med sitt uppdrag, rekommenderar jag ett samtal till den moderata justitieministern Beatrice Ask. Det är hon som är ansvarig för att brottsbekämpningen fungerar i samhället.

– Ett samhälles trygghet bottnar i hur människor mår. När folk kommer i jobb och välfärden fungerar, då skapas trygghet. Låt oss prata om hur vi vill att samhället ska formas, Anders Åhrlin. Låt oss prata om ifall skattesänkningarna har slagit väl ut, eller om det är dags för en ny politik i vårt land.

Lena Baastad utmanar Anders Åhrlin på offentlig debatt på temat Framtidens Örebro. Debatten kan ske på demokratitorget vid valstugorna på Stortorget. Tid är Baastad öppen för att diskutera med Moderaterna.

För mer information:
Lena Baastad, 070-375 16 37