Det gröna folkhemmet lever – i Örebro

Lena Baastad och Göran Persson

Debattartikel i NA 27/8 2014

Visionen om det gröna folkhemmet lever. Den lever i Örebro, där modet finns att satsa på nya gröna investeringar. Det är i de socialdemokratiskt styrda kommunerna det gröna folkhemmet växer fram, där arbete för tillväxt och välfärd kan kombineras med gröna investeringar.

I maj i år var det den varmaste maj månad som uppmätts globalt, sedan mätningarna inleddes år 1880. Enligt NOAA, den amerikanska motsvarigheten till SMHI har det under de senaste dryga 350 månaderna (28 år) varit varmare än genomsnittet för respektive månad. Kort sagt: Klimatförändringarna pågår, vare sig man bryr sig om det eller inte. Effekterna syns runt om i världen. Så även i vårt land. Det går inte att blunda längre.

Moderaterna visar inget intresse för att lyfta klimatfrågan vare sig lokalt eller nationellt. Vi lever i en tid där skattesänkningar sätts före både att bygga välfärden starkare och att motverka det största hotet mot mänskligheten genom tiderna. Att vårda idén om det gröna folkhemmet under regeringen Reinfeldts styre låter sig inte göras, med annat än envishet.

Tanken om det gröna folkhemmet lanserades i mitten av 2000-talet under den socialdemokratiska regeringen. Nya gröna jobb skulle växa fram genom satsningar på forskning, innovationsutveckling och en utbyggd högskola. Ett samhälle som kunde kombinera en god välfärd med en rättvis fördelningspolitik och ett ansvar för framtida generationers livsmiljö, det var grunden för det gröna folkhemmet. När Alliansen vann valet 2006 dog idén samma dag som den nya regeringen flyttade in i departementen. Välfärden har sedan dess satts på undantag. När den gemensamma sektorn tappat skatteintäkter på 140 miljarder kronor, saknas resurser både att investera i skola och vård, samtidigt som klimatarbetet tappat fart. Regeringen Reinfeldt tittar hellre utanför Sveriges gränser och talar om vad andra nationer borde göra. Men ansvar kan man bara ta för sig själv.

I Örebro har kommunen investerat i åtta nya vindkraftverk till och med utgången av 2014. Ett gemensamt bolag med Kumla och Karlskoga, som producerar biogas har startats och är nu driftsatt. Ett löfte ges inför nästa mandatperiod att utbyggnaden av förnyelsebar energi ska fortsätta. Kommunen ska bli självförsörjande på förnyelsebar el. Med en socialdemokratisk regering får kommunen närmare 90 miljoner kronor att stärka skolan och välfärden med. En nationell fond för investeringar i bland annat klimatinnovationer har skapats, som Örebroföretag kan söka pengar från. 350 traineejobb ska skapas inom vård och omsorg. Örebro universitet, där vi alla tre tidigare studerat, får nya studieplatser och stärkta resurser till forskning och utveckling med en s-regering. Det gröna folkhemmet kan fortfarande skapas. Men revorna i välfärden måste repareras, bekämpandet av arbetslösheten intensifieras och modet att bekämpa klimatförändringarna finnas. Örebro vill gå före. Örebro vill visa att Sverige fortfarande kan vara ett föregångsland internationellt.

Vi vill se ett Örebro och ett Sverige där människor sätts före skattesänkningar och vinstjakt i välfärden. Vi vill se ett större mod att satsa på nya energikällor och ny teknik för att skapa en långsiktigt trygg energiförsörjning. Vi vill ha både en regering och en kommunledning som vågar stimulera näringslivs- och innovationsutvecklingen så att spännande företag kan växa fram på marknader både inom och utanför landets gränser. Sverige kan konkurrera med kunskap, gröna innovationer och med den styrka som ett samhälle som håller ihop erbjuder. Visionen om det gröna folkhemmet lever.

Göran Persson (S) Tidigare statsminister och partiledare
Lena Baastad (S) Kommunstyrelsens ordförande i Örebro