Food trucks i Örebro

Tekniska nämnden i Örebro föreslår att det ska bli möjligt med matförsäljning från Food trucks på stadens gator.

Under ett par år har kommunen fått allt fler frågor från näringsidkare om möjligheten att bedriva matförsäljning från så kallade Food trucks. I dagsläget har kommunen inget som ger stöd för detta då det helt enkelt har saknats regler och villkor för en sådan försäljning. Därför har de Food trucks som funnits varit hänvisade till privat mark för att bedriva försäljning. Genom att införa ett nyttoparkeringstillstånd kommer matförsäljning från Food trucks även att kunna ske på stadens gator.

Förslaget innebär att Örebro kommun ska införa samma möjlighet för Food trucks som andra städer gjort de senaste åren, bl a Stockholm och Göteborg.

– Food trucks i Örebro bidrar till ett ökat och varierat utbud av mat. Ibland har man helt enkelt inte tiden för att sätta sig ner på en restaurang för att äta lunch och då är Food trucks perfekt. Det kan få folk att gå ut på lunchen och då passar de också på besöka affärer, besöka caféer o s v, och därför kan också Food trucks bidra till ökad handel. Food trucks ska inte ses som en konkurrent till de restauranger som är etablerade idag utan som ett komplement, säger Charlotte Edberger Jangdin (C), ordförande i Tekniska nämnden.

– Food trucks är ett positivt inslag i gatubilden som skapar mer liv och rörelse i staden. Food trucks är numera en självklarhet i större städer och självklart ska möjligheten finnas även i Örebro, säger Ida Eklund (S), vice ordförande i Tekniska nämnden.

För mer information, kontakta:

Charlotte Edberger Jangdin, ordförande i Tekniska nämnden, tel 070-6033265

Ida Eklund, vice ordförande i Tekniska nämnden, tel 073-9094879