Örebro – nominerad till årets säkerhetskommun

Örebro har blivit nominerad i en tävling som ska utse den kommun som utför bäst säkerhetsarbete. Det är tidningen Skydd & Säkerhet, säkerhetsbranschens egen branschtidning, som ligger bakom tävlingen. – Vi nomineras för att vi tagit krafttag runt trygghets- och säkerhetsarbetet på ett brett sätt och att vi samverkar bra med andra myndigheter, organisationer och näringsliv. Det här gör att vi stärks i vår uppfattning att vi jobbar på rätt sätt, säger Lena Baastad (S), kommunstyrelsens ordförande.

I motiveringen till nomineringen står att läsa: ”Örebro har utifrån problem med såväl social oro som gängkriminalitet, inlett arbetet med ett gränsöverskridande helhetskoncept baserad på samverkan. Det handlar bland annat om gott brottsförebyggande arbete, ordningsvakter i stadskärnan, högre brandsäkerhet inom vård- och omsorgsboenden och stöldskyddsmärkning. Kommunen tar lärdom av andra projekt och försöker också ta sitt ansvar när det gäller grov organiserad brottslighet. Det visar på ett vässat kommunalt säkerhetsarbete, som förhoppningsvis fortsätter att utvecklas.”

Tävlingen avgörs den 15 oktober under rubriken ”Security Awards”. Det finns flera kategorier i tävlingen.

– Det roliga med vår nominering i kategorin säkerhetskommun är att de uppmärksammar bredden i vårt arbete. Vi jobbar både för ökad trygghet på gator och torg, samtidigt som exempelvis de kommunala lokalerna uppmärksammas, vi har involverat hela kommunen, säger Lennart Bondeson (KD).

Örebro kommun har under flera år arbetat med ett förebyggande arbete, som går ut på att förhindra brottslighet och social oro innan det inträffar. Rasmus Persson från Centerpartiet har arbetat mycket med den frågan.

– Örebro går före i frågan om förebyggande arbete. Vi vågar satsa på ungdomsverksamheter, jobbskapande insatser och det civila samhället. Andra kommuner besöker oss ofta för att ta del av hur vi jobbar. Detta är ett gott kvitto på att vi ligger rätt i vårt arbete.

I valrörelsen profilerar sig Moderaterna, det största oppositionspartiet i Örebro runt trygghetsfrågan. Med breda penseldrag målar de upp ett otryggt samhälle.

– När objektiva bedömare tittar på oss är det uppenbart att de inte har samma bild som de lokala moderaterna. Jag hoppas att Moderaterna i Örebro kan glädja sig åt den här nomineringen, säger Lena Baastad.

För mer information om Security Awards: www.skyddosakerhet.se

För ytterligare information: