Örebro är minst generös i Sverige

I fjolårets insamlingskampanj för Världens Barn var Örebro tappade Örebro mark jämfört med andra kommuner. Insamlat antal kronor per invånare sjönk.

– Det måste vi ändra på. Örebro är en kommun som kan bekämpa barnfattigdom både på hemmaplan och i världen, säger Lena Baastad, kommunstyrelsens ordförande.

För sextonde året är det dags för Radiohjälpens största insamlingskampanj, Världens Barn. Ett inslag i insamlingen är kommunkampen, där Örebro i fjol var en av de minst generösa kommunerna i landet. Av totalt 290 kommuner hamnade örebroarna på plats 169.

– 2013 samlade örebroarna in 2,94 kronor per invånare. Det är en siffra som har sjunkit för varje år, berättar Josefin Stålbert, regionsamordnare för Världens barn i Örebro.

Siffran kan ställas i kontrast till fjolårets vinnare, Sorsele kommun i Västerbotten, som samlade in 133,10 kronor per invånare. Bästa storstad med över 50 000 invånare var Eskilstuna med 14,68 kronor per invånare.
Pengarna som samlas in används i ett hundratal projekt med fokus på utbildning, hälsovård, jämställdhetsarbete och insatser för att förhindra människohandel, könsstympning och barnarbete.

Utmanar örebroarna

– Världens barn arbetar hårt med att rekrytera frivilliga och organisationer som är med och samlar in pengar. Sen är det upp till oss alla som bor i Örebro att vara med och bidra. Själv kommer jag att stå med en insamlingsbössa. Alla kan göra något för Världens barn, säger Lena Baastad, kommunstyrelsens ordförande.

I år är målet att samla in fem kronor per örebroare

– Vi utmanar alla örebroare att bidra med fem kronor. Lägg en femkrona i de orangea bössorna och gör livet bättre för världens mest utsatta barn, säger Stålbert.

Om Världens Barn
Världens Barn är ett samarbete mellan Radiohjälpen och 21 humanitära organisationer, Sveriges Television och Sveriges Radio samt ett stort antal skolor, föreningar och privatpersoner. Temat för insamlingen är hälsa, utbildning och en värdig framtid.

Sidan uppdaterades senast: 2014-08-29 10:29