S-löfte: 350 nya traineejobb i Örebro kommun

Under måndagen presenterade Socialdemokraterna ett förslag som innebär att 350 platser skapas för traineejobb inom vården i Örebro kommun, med en s-ledd regering.

– Mer resurser behövs i välfärden, samtidigt som kampen mot arbetslöshet ska fortsätta. Det här förslaget kombinerar två viktiga frågor, säger Lena Baastad (S).

Socialdemokraterna i Örebro går till val på att barn och äldre alltid ska sättas före vinstjakt och välfärdUngdomsarbetslösheten måste bekämpas. Med en sammanhållen politik kan det göras med samma politiska beslut.

– Vi går i Örebro till val på löftet att välfärden alltid ska gå före skattesänkningar och vinstjakt. Det lokala löftet faller väl in i Socialdemokraternas nationella förslag att prioritera mer resurser till utbildning av framför allt nya undersköterskor, säger Lena Baastad.

Satsningen kostar 2,8 miljarder kronor och innebär att 20 000 nya så kallade traineeplatser skapas i landet. 350 av dessa skulle hamna i Örebro kommun.

– Under överskådlig tid är rekryteringsbehovet inom vård- och omsorg stort, samtidigt som arbetslösheten måste minska. I Örebro kommun arbetar vi redan med utbildning av vårdpersonal. Det här blir ett välkommet tillskott, kort sagt mer muskler till att genomföra bra saker för både arbetslösa och äldre i behov av hjälp, säger Baastad.

– Samtidigt hoppas jag också att vi skickar signalen att vårdyrken ska bli mer attraktiva, genom att de här resurserna avsätts. I vår kommun ska vi se till att heltid blir norm för vårdpersonal, nu adderar vi det med det nya löftet om kvalitet före vinster och skattesänkningar. Det är viktiga besked till alla som sliter hårt inom äldreomsorgen.

För mer information:

Lena Baastad: 070-375 16 37