S vill stärka HBT-arbetet i Örebro kommun

För att förbättra samhällets attityder till hbtq-personer vill vi socialdemokrater öka kunskapen om hbtq-gruppen genom utbildning till de yrkesgrupper som möter medborgare i olika situationer i kommunens verksamheter.

-           Det finns fördomar som många av våra medborgare och medarbetare möter på grund av sin sexuella läggning. År 2014 är det inte okej att ditt sätt att visa din kärlek möts av misstänksamhet och att det begränsar ditt liv, säger Lena Baastad (S) kommunstyrelsens ordförande.

Under mandatperioden har Socialdemokraterna sett till att en HBT-plan har tagits fram som ska ge kommunen verktygen att jobba med att motverka diskriminering genom kunskapsspridning. Planens uppsatta mål och aktiviteter ska kommunen fortsätta att arbeta med.

-           Arbetet med att stärka HBT personer kommer även vara prioriterat från socialdemokraterna på nationell nivå. Vinner vi riksdagsvalet kommer vi se till att öka anslaget till HBTQ-organisationer och se till att arbetsgivare aktivt blir skyldiga att förebygga och förhindra diskriminering på grund av sexuell läggning, säger Lena Baastad (S).

Socialdemokraterna i Örebro kommer självklart att delta på Örebro Pride. Vi kommer att finnas med tält i Stadsparken och gå med i paraden. I paraden kommer bland annat Lena Baastad, Matilda Ernkrans riksdagsledamot, Eva- Lena Jansson riksdagsledamot, Jenny Steen landstingsråd, Fisun Yavas kommunalråd och Thomas Esbjörnsson kommunalråd att gå.

Sidan uppdaterades senast: 2014-08-29 12:02