Socialdemokraterna i Örebro lovar 3000 nya bostäder

För att möta behovet av nya bostäder i ett växande Örebro lovar Socialdemokraterna att under nästa mandatperiod att det byggs 3000 nya bostäder. Ingen ska behöva tack nej till jobb eller vänta med att bilda familj för att det inte finns bostäder. Och ingen ung ska motvilligt behöva bo kvar hemma.

-           Den starka befolkningstillväxten i Örebro håller i sig. Vi är nu uppe i 142 000 invånare. Vi måste fortsätta hålla fokus på att det byggs nya bostäder, både småhus och flerbostadshus. Då kan vi stärka jobben och ge människor möjlighet att få ett eget hem, säger Lena Baastad (S) kommunstyrelsens ordförande.

Under mandatperioden (åren 2011-2013) har 1840 nya bostäder byggts i Örebro. Det innebär ett snitt på 613 bostäder/år.

-           Vi är stolta över att vi trots en lågkonjunktur och brist på stöd från nationellt håll lyckats hålla en hög takt i byggandet. Men det räcker inte. Eftersom vi växer så starkt behöver vi ligga på ett snitt på 700 bostäder per år för att möta behovet. Därför sätter vi höga mål för nästa mandatperiod, säger Björn Sundin (S) kommunalråd med ansvar för samhällsbyggnadsfrågor.

Både Boverket och branschorganisationer varnar för det låga bostadsbyggandet nationellt. Det hämmar tillväxten i landet. Därför har socialdemokraterna nationellt lovat statliga subventioner för att stimulera bostadsbyggandet.

-           Vinner vi riksdagsvalet kommer vi få bättre förutsättningar för att bygga bostäder i Örebro som många efterfrågar. Vi kan bygga fler billiga bostäder, ekonomin ska inte vara ett hinder för ökat bostadsbyggande, avslutar Lena Baastad (S).

Bifogat finns en bostadsrapport som visar hur läget ser ut i kommunen idag och vad Socialdemokraterna i Örebro vill göra för att öka bostadsbyggandet. Länk här: Bostadsrapport

Kontaktuppgifter:
Lena Baastad (S), 0703 75 16 37