Socialdemokraterna vill införa gratis wifi i Örebro kommun

Socialdemokraterna i Örebro vill att kommunen inför gratis wifi på offentliga platser. Våra torg ska kunna vara mötesplatser för örebroarna där de kan verka fritt utan att känna krav på konsumtion. Precis som att det är gratis att sätta dig på torget och läsa en bok ska det vara möjligt att gratis vara på nätet.

-           Tillgång till gratis internetuppkoppling på offentliga platser är idag en demokratisk fråga. Vi vill att örebroare och besökare ska kunna använda digital offentlig service och liknande tjänster även när de rör sig i stadskärnan och då är tillgången till bra uppkoppling en viktig fråga för att göra Örebro mer attraktivt, säger Björn Sundin (S) kommunalråd.

I förra veckan gick Socialdemokraterna nationellt ut och lovade att frågan om gratis wifi i kommunerna ska snabbutredas av SKL med målet att det ska vara infört om 2-3 år. Det förutsätter att S vinner riksdagsvalet.

-           Oavsett valutgången nationellt så lovar vi S lokalt att vi ska driva på för att gratis wifi är infört i Örebro redan till årsskiftet. Vi vet att tekniken finns och att det snabbt går att installera. Vi vill att Järntorget är först ut att få gratis wifi, sen är vi beredda att gå vidare med andra torg, avslutar Björn Sundin (S).

Kontaktuppgifter:

Björn Sundin (S), 0705 55 41 51