Alla ska med. Alla behövs.

Perfekt väder, en tidigare minister i högform, ilska över orättvisor och ökade klyftor, samt Sveriges kanske mest omtyckta skådespelerska - Första maj-firandet 2007 lockade massor av demonstranter och mötesdeltagare.

Huvudtalare. Skådespelerskan Helena Bergström och förre ministern Thomas Östros talade på Första maj.

Drygt 2 500 människor samlades för att fira Första maj 2007 under parollen "Alla ska med. Alla behövs". De cirka 1 350 demonstranterna som gick i tåget avgick i år från Krafft måleri och marscherade hela Drottninggatan fram till den nya mötesplatsen Våghustorget.

En klassisk bild. Fanborgen ledde de drygt 1300 demonstranterna på Första maj.

Banderoller. "Gratis glass", "Rädda kollektivavtalen", "Satsa på äldreomsorgen" - budskapen var flera i Första maj-tåget.

Folksamling. Drygt 2 500 personer samlades på Våghustorget för att lyssna till tal.

Kommunalrådet Lena Baastad hälsade välkommen och sade att det var med blandade känslor som vi samlades för årets Första maj-firande - det första på mycket länge i opposition. Sedan hälsade hon den tidigare näringsministern Thomas Östros välkommen till Örebro.

Thomas Östros talade om ett socialdemokratiskt parti som nu på ett öppet sätt kommer föra en kontruktiv opposition. Han betonade att svenska folket inte röstat för det systemskifte som moderaterna nu genomför. Han vill se ett Sverige som håller ihop. Ett solidariskt Sverige där politikens uppgift är att minska klyftor - inte öka dem.

"Man kan bara vinna val om man närmar sig socialdemokratin", sade Thomas Östros. "Om ni marknadsför en vara finns det inget farligare än att marknadsföra en vara och sälja en annan", fick Thomas Östros lära sig på universitetet, med en klar signal till moderaterna.

Lyssna på Thomas Östros när han talar om moderaterna och socialdemokraterna. (klicka på texten).

"Sätt stopp för systemskiftet - ni fick inget mandat till systemskifte - det tycker jag ska runga härifrån Örebro till regeringen i Stockholm", sade Thomas Östros och möttes av kraftiga applåder.

Den förre utrikesministern och partisekreteraren Sten Andersson, som avled den 16 september förra året, pryder årets Första maj-märke. Thomas Östros talade också om den internationella solidariteten och Sten Anderssons hjärtefråga - Israel-Palestina konflikten:

"Jag hade möjlighet att besöka Palestina och Israel tillsammans med Göran Persson för några år sen. Då när det fanns en strimma av hopp, en liten glimt av möjlighet. Men den försvann och det gick över till en allt djupare konflikt. I Gazaremsan, som idag är helt isolerad, där Israel bygger murar mellan folk, så lider folk av fattigdom och hopplöshet", sade Thomas Östros.

Sten Andersson hade varit oerhört eggad av uppgiften att ta socialdemokraterna tillbaka i makten, menade Thomas Östros.

Efter att Thomas Östros hållit sitt Första maj-tal ledde Peter Dahlgren fyra stycken lokala politiker i ett samtal om politik. Kommunalråden Lena Baastad och Jonas Karlsson, Emma Lidell som är ledande äldreomsorgspolitiker i Örebro, samt landstingspolitikern Martin Lind samtalade bland annat om sjukvård, jobb och miljö.

"Husen som byggs idag är inte bättre än på 80-talet, utan rent utav sämre ur klimatsynpunkt", sade kommunalrådet Jonas Karlsson, på tal om klimatfrågan som en av vår tids största framtidsfrågor.

Emma Lidell, som dessutom är ordförande i SSU Örebro län, menade att man måste uppmuntra en annan konsumtion än bara materiell, och lanserade SSU:s förslag om ett statligt stimulansbidrag för att utveckla stora bostadsområden, exempelvis Brickebacken och Vivalla, för att isolera husen bättre.

Hon och Lena Baastad talade dessutom om tillgången på platser inom äldreomsorgen.

Lyssna på Emma Lidell tala om behovet av fler bra boenden för äldre (mono). Klicka på texten!

"Det är inte acceptabelt att man ska tänka tanken i ett välfärdssamhälle 2007 att man inte ska få en plats, och det är dumt att det just är äldreomsorgen man ska spara i året efter att Örebro kommun gjort ett överskott på cirka 300 miljoner kronor, sade Lena Baastad.

Allra sist lämnades ord och scen till en som är van att inta just scener. En av Sveriges mest omtyckta skådespelerskor, Helena Bergström, som är aktuell i filmen "Se upp för dårarna". Hon höll sitt allra första Första maj-tal.

"Många bär idag plakat och banderoller. Många bär också en majblomma. Det gör vi för barns skull. Små barn kan inte demonstrera. Vi som kan det får göra det i deras ställe", sade Helena Bergström.

Det var barnen som stod i centrum under Helena Bergströms tal. Hon hänvisade till en undersökning som visade att hälften av alla flickor i nian råkat ut för nätpedofiler. Helena Bergström, som sitter i styrelsen för Anna Lindhs minnesfond, och talade om Anna Lindhs kamp mot trafficking, sexuell slavhandel med barn.

Lyssna på Helena Bergström som talar (mono). Klicka på texten!

"Tusentals unga flickor från Nigeria köps av hallickar till Europa, och en del av den handeln går via Sverige. Här får de inte köpas på gatan och då undrar jag: var göms de? Många av de här flickorna är tolv år. Själv har jag en dotter i den här åldern. Måste de ha olika människovärden bara för att de är födda i olika delar av världen," sade Helena Bergström.

"Om det enda gemensamma människor har är att vi gillar samma glass - ja, då får vi väl prata om den. Då pratar vi ju i alla fall", sade Helena Bergström, och undrade om människor, när man kallar människor för "svartskallar" tänker att även Kristina och Karl-Oskar reste till ett land långt, långt borta...

Här kan du läsa hela talet Helena Bergström höll!

Mötet avslutades med att alla unisont stämde in i Internationalen.

2007-05-02 09:12

TopGallery