Bygg ny fotbollsplan i Varberga!

I Socialdemokraternas och Vänsterpartiets investeringsbudget för 2008 har 4 miljoner avsatts för en ny stadspark i Varberga/Oxhagen. I investeringen finns det utrymme för en fotbollsplan i parken.

- Vi har avsatt medel för att vi tycker att det är viktigt att kommunen satsar på Väster. Vi ser att det finns ett behov att rusta upp parken mellan Varberga/Oxhagen så att den kan användas på ett sätt som möjliggör för Örebroarna att njuta av parken. Efter att vi har knackat dörr i både Varberga och Oxhagen vet vi att de boende i områden har många bra idéer på vad som ska finnas i parken. Fotbollsplan är en idé som har lyfts upp av dem boende och föreningar, säger Alaa Idris (s), 2 vice ordförande i Fritid och turistnämnden.

Syrianska BK har efterfrågat en hemmaarena. Det är en förening som har många aktiva och särskilt många barn- och ungdomslag. Därför har socialdemokraterna och vänsterpartiet avsatt pengar i sin investeringsbudget för 2008. Det har inte högerkoalitionen gjort, istället hänvisas Syrianska till ett korttidskontrakt i Örnsro.

Det är viktigt att kommunens stöd är långsiktigt. Högermajoritetens förslag är inte det eftersom Syrianska BK endast erbjuds en hemmaarena under 2 år. Vad som händer efter 2 år är det ingen som vet.

- Vi tror att en upprustning av parken i Varberga och anläggande av en fotbollsplan är en långsiktig lösning som skulle uppskattas av både föreningar och boende i Varberga och Oxhagen, avslutar Alaa Idris (s)

2007-11-20 13:48